Thursday, May 26, 2016

Kedai Saikik

pernah tak kalian
dalam situasi yang dimana
orang yang kalian tak kenal
tibatiba tegur dan tahu nama

situasi ini terjadi pada aku
aku selalu pergi kedai runcit
yang terletak di gate belakang uia
beli barang dan makanan serta minuman ringan

selalu lepas aku bayar
aku terus chow
cakap terima kasih
saya beli dengan harga ini
apa semua tu lah

tibatiba nak dijadikan cerita
aku pergi kedai tu
beli air minuman berkarbonat
dan makanan ringan

lepas aku ckp saya beli
makcik yang jaga kedai tu
tegur cakap
'terima kasih azri, saya jual'

aku dalam keadaan terpingapinga
mempersoalkan
makcik ni tahu nama aku weh
ini satu perkara yang aneh
tapi aku biarkan
mungkin dia terdengar nama aku
waktu kawankawan aku panggil

the next week
aku pergi dengan urusan yang sama
tapi kali ni anak makcik tu jaga kaunter
lawa lah jugak awek tu (kahkah)
aku cakap
'terima kasih, saya beli ye'
pastu dia balas
'samasama azri, saya jual'

lagi lah aku terkejut
apahal diorang tahu nama aku?
aku pun tanya lah
'macam mana awak tahu nama saya?'

pastu dia gelak dengan gaya ayu
'nametag awak dekat dompet'
lahhhhh
punya lah aku ingat diorang anak beranak ada kuasa saikik (read: psychic)
rupanya ada nametag aku.

aku pulang masuk ke uia dengan senyuman
selepas beberapa ketika
aku menyesal
aku tak tanya nama dia
apahal?!



pernah tak kalian dalam situasi ini?

No comments: