Friday, March 18, 2016

Once upon a time


Aku pernah berumur 7 tahun,
Mak aku pesan
Pergi sekolah belajar rajinrajin
Cari kawan yang baik
Kalau tak nanti kau keseorangan Waktu tu aku tujuh tahun Kita ingat kita dah besar,
Tapi dunia lagi besar
Lagi payah
Lagi leceh Menekan setiap denyutan jantung,
Tapi kita cepat tangkap
cepat belajar dari dunia
Umur sebelas aku cuba kenal lagi dunia
berkawan dengan semua orang
Tak kira baik atau jahat
Tapi manusia lebih cenderung pada keseronokan Waktu aku berumur 17 tahun,
Bapak aku pesan pada aku Nanti cari isteri yang baik
Kalau tak nanti kau akan keseorangan Itu waktu aku berumur tujuhbelas Aku bercitacita nak jadi seperti bapakku
dan sehingga sekarang aku masih cuba 
menjadi seperti dia
Tapi aku tak akan mampu jadi sehebat dia
Jadi aku mula berkecimpung dalam hal muzik,
aku mula menulis cerita
menulis lirik Sesuatu mengenai restu,
tapi ianya sentiasa mengganggu Kerana hanya mereka yang tahu aku tahu Waktu aku berumur 23 tahun,
Cerita aku hampir bermula Sebelum munculnya sinaran mentari pagi,
bila hidup mula jadi sunyi. Aku cuma nampak tujuan,
Aku cuba untuk tak gagal. Cause I know the smallest voices,
they can make it major. Aku rapat semula dengan rakan
ada yang sopan
ada yang belanja makan
ada juga yang dah tak mengaku kawan
And if we don't meet before I leave,
I hope I'll see you later. Satu hari nanti,
Umur aku akan cecah 30
mungkin masih utuh
atau sudah roboh
Sudah mengelilingi dunia
atau masih di Malaysia Satu hari nanti. Aku masih cuba kenal diri
Satu hari nanti aku ada anak
aku akan nyanyikan pada mereka lagu aku
dan ceritakan kisah hidup aku Ramai kawan masih bersama segelintir lagi masih mencari hala tuju dan ada segelintir yang terpaksa ditinggalkan
Satu hari nanti
Umur akan mencecah 60
Mungkin ada jodoh
atau sudah bodoh
Remember life and then your life becomes a better one

Once upon a time

No comments: