Friday, February 19, 2016

Semua Ada, anne!

Salam.

Antara sebab aku suka makan di kedai mamak ialah:
1) servis yang pantas, dan
2) pelbagai pilihan makanan.

Namun bak kata orang,
hidup tak selalunya indah,
langit tak selalu cerah,
suram malam tak berbintang
itulah lukisan alam.

++++++++++++++++++++++++++++

Mamak: ya abg kaciak, apa mau order?

aku: apa yang ada?

Mamak: Semua ada

aku: bagi nasi goreng ayam

Mamak: nasi goreng tadak

aku: kalau mcm tu bagi naan cheese

Mamak: naan belum buat

aku: okaaayyyy, bagi nasi beriyani lah

Mamak: nasi beriyani habis

aku: dahtu? apa sebenarnya yang ada?

Mamak: semua ada

aku: *flip table* *amuk di kedai mamak*

+++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ini memang hal sebenar yang terjadi kepada aku.
Sebenarnya jauh di sudut hati aku rasa mamak yang ambil order ni
tak faham bahasa melayu rasanya.
Dia tak tahu maksud 'semua ada' tu kot.

Bila ditanya apa ada, dijawabnya semua ada.
Bila minta apa yang nak, dijawabnya tak ada.

Tapi bab terbalikkan meja tu,
aku buat mentally je laa.
Gilo ko nak terbalikkan meja mamak sebab tak dapat apa yang diorder,
tak pasal-pasal nanti muka aku masuk muka depan paper Metro;


"Akibat tiada apa yang dipinta, meja diterbalikkan.
AMARAH BUAT MAMAK"



Sebut tentang mentally,
secara mental, aku selalu kasi penumbuk dekat muka orang yang naikkan marah aku.
You know,
macam orang yang masuk gerabak komuter sebelum penumpang lain turun,
orang yang berjalan di pasaraya macam berjalan di taman bunga,
orang yang potong barisan masa beli tiket wayang,

Kalaulah aku sentiasa menuruti segala kemahuan mental aku,
rasanya beratus orang dah pernah merasa penumbuk aku ni.

Kalian pula?
apa menu kegemaran kalian bila makan di kedai mamak?
**tetiba**



No comments: