Friday, January 22, 2016

Suami yang hebat, Isteri pun hebat.

aku ada terdengar satu kuliyah pasal nafkah suami ni.
aku pun baru macam terfikir
banyak jugak tanggungjawab jadi suami ni.
bukan setakat buat anak je
jadi aku nak kongsi lah pada sekalian makhluk yang baca blog aku
*acah2 ramai follower

mari kita mulakannya

dalam Islam bila seorang suami itu berkahwin dengan isteri, dia wajib bagi 5 benda ni:

1. Alat-alat mandian
shampoo berus gigi ubat gigi lifebuoy sabun mandi apa kejadah semua yang melibatkan alat mandian
kewajipan seorang suami membelikan alatan mandi untuk isteri

2. ubat-ubatan
panadol minyak gamat habbatussauda' pil ciketeon handyplus dan segala ubatan yang seangkatan dengannya

3. pakaian
seorang suami itu wajib membelikan isterinya 2 pakaian dalam setahun
yang mana jenis beli seminggu sekali baju baru tu biar diorang beli pakai duit sendiri
yang suami ni hanya wajib beli 2 pakaian sahaja
wajib

4. makan minum
suami wajib beri makan pada isterinya makan dan minum 2 kali sehari
wajib dalam kadar minimum 2 kali satu hari

5. rumah
rumah untuk didiami bersama 
seorang suami itu sudah dikira terlepas dari nafkah rumah itu selepas isterinya redha dengan keadaan dan situasi rumah tersebut
haaa
situasinya begini, kalau si suami berkehendak duduk di rumah ibu bapanya (suami) dan isterinya tidak kisah sama sekali, maka terlepas lah sudah nafkah rumah tersebut
al-kisah pula sekiranya isterinya tidak selesa dengan perkara tersebut, maka beli atau menyewa lah rumah lain.

ianya tersebut dalam kitab ya'anatuttolibin (betulkan jika salah)

zaman sahabat dulu,
ada seorang sahabat
jual tanah dia dgn harga
40ribu dirham,
dia letak selonggok dalam
rumah duit tu.
sahabat ni pun murung
dan menangis
tengok kat harta tu,
isteri dia tanya,
mengapa kau menangis
wahai kakanda?
aku menangis sbb harta ni,
aku nak buat apa duit banyak banyak ni?
isteri dia pun cakap,
duhai kakandaku yang dikasihi,
pergilah bersedeqah di sekitar madinah
dan jangan kakanda balik
selagi masih ada harta tersebut
sahabat ni pun keluar
bagi harta dia kat semua orang
sebelum subuh dia balik rumah
tanpa harta sedikitpun
isteri gembira, suami gembira

itu power beb!
zaman sekarang
mana ada org mcm tu
cuba kau bawak balik 20K
letak atas meja makan

aku rasa tak sempat
bawak balik rumah duit tu
dah settle belanja
beli itu ini
takde nya terdetik dalam hati
"baik aku sedekah
kat masjid semua duit ni"
takde beb

itu menunjukkan
iman sahabat dahulu
lebih tinggi
dari zaman sekarang ni
suami yang hebat, isteri yang hebat

moga bermanfaat post kali ini
renungan untuk aku
belajar belajar cakap benda baik
untuk jadi lebih baik

No comments: