Saturday, January 30, 2016

Bos Besar


sejak kebelakangan ni
aku asyik pergi
majlis perkahwinan kawankawan aku
aku happy tengok kawankawan aku
happy

tapi
benda yang macam buat aku terfikir
dan benda ni menjadi perbincangan serius
di meja makan majlis perkahwinan tadi

aku dan beberapa orang rakan
membincangkan betapa mudahnya
mereka berkahwin
mudah as in
belanja
bertemu jodoh

mungkin perbelanjaan majlis perkahwinan
mereka di bahagi dua antara 
lelaki dan perempuan
atau 
ditambah sedikit dari parents mereka
itu tidak menjadi isu yang besar sangat
tapi besar jugak lah

ada seorang rakan kami
mula mengumpul wang dari bangku
persekolahan lagi
kepala hotak dia lah
lama beb
tapi dia dah berjaya buktikan
"sikitsikit lamalama jadi bukit"

ada beberapa kawan kami
yang telah melangsungkan pernikahan
tidak pernah langsung bertemu/couple
sebelum mereka bernikah
itulah yang dinamakan cinta selepas nikah
perkara ini yang menjadi topik
kami berbual tempoh hari

ianya menjadi semakin serius
sehingga tercetus sebuah kalam
dari salah seorang dari kami
yang mengatakan
"rilek je diorang kawen kan? 
waktu sekolah dulu diorg yg paling senyap,
sah kawen. yang couple dari zaman
sekolah tak kawen kawen pun"

bergelak sakan kami 

tapi ada benarnya dalam percakapan 
beliau itu
mungkin itulah tandatanda Allah 
mahu menunjukkan yang Dia wujud, 
Dia yang berkuasa, Dia yang maha kuasa
Allah yang menentukan, jodoh ajal rezeki
itu terletak di tanganNya

itu membuat aku terfikir
merenung masa hadapan
sempat ke aku bertemu jodoh
didunia?
atau
aku akan bertemu dia
di syurga?
layak ke aku masuk syurga?
aku tak mahu masuk neraka

kita makhluk
hanya sekecil makhluk
tidak mampu melawan kuasa tersebut
"Kita hanya merancang, Allah yang menentukan"

maka ingatlah tuantuan dan puanpuan 
sekalian
kita ini hanya makhluk ciptaan Allah
Allah Maha Kuasa, Makhluk sikit pun takde kuasa

coretan 

No comments: