Saturday, January 30, 2016

Bos Besar


sejak kebelakangan ni
aku asyik pergi
majlis perkahwinan kawankawan aku
aku happy tengok kawankawan aku
happy

tapi
benda yang macam buat aku terfikir
dan benda ni menjadi perbincangan serius
di meja makan majlis perkahwinan tadi

aku dan beberapa orang rakan
membincangkan betapa mudahnya
mereka berkahwin
mudah as in
belanja
bertemu jodoh

mungkin perbelanjaan majlis perkahwinan
mereka di bahagi dua antara 
lelaki dan perempuan
atau 
ditambah sedikit dari parents mereka
itu tidak menjadi isu yang besar sangat
tapi besar jugak lah

ada seorang rakan kami
mula mengumpul wang dari bangku
persekolahan lagi
kepala hotak dia lah
lama beb
tapi dia dah berjaya buktikan
"sikitsikit lamalama jadi bukit"

ada beberapa kawan kami
yang telah melangsungkan pernikahan
tidak pernah langsung bertemu/couple
sebelum mereka bernikah
itulah yang dinamakan cinta selepas nikah
perkara ini yang menjadi topik
kami berbual tempoh hari

ianya menjadi semakin serius
sehingga tercetus sebuah kalam
dari salah seorang dari kami
yang mengatakan
"rilek je diorang kawen kan? 
waktu sekolah dulu diorg yg paling senyap,
sah kawen. yang couple dari zaman
sekolah tak kawen kawen pun"

bergelak sakan kami 

tapi ada benarnya dalam percakapan 
beliau itu
mungkin itulah tandatanda Allah 
mahu menunjukkan yang Dia wujud, 
Dia yang berkuasa, Dia yang maha kuasa
Allah yang menentukan, jodoh ajal rezeki
itu terletak di tanganNya

itu membuat aku terfikir
merenung masa hadapan
sempat ke aku bertemu jodoh
didunia?
atau
aku akan bertemu dia
di syurga?
layak ke aku masuk syurga?
aku tak mahu masuk neraka

kita makhluk
hanya sekecil makhluk
tidak mampu melawan kuasa tersebut
"Kita hanya merancang, Allah yang menentukan"

maka ingatlah tuantuan dan puanpuan 
sekalian
kita ini hanya makhluk ciptaan Allah
Allah Maha Kuasa, Makhluk sikit pun takde kuasa

coretan 

Friday, January 22, 2016

Suami yang hebat, Isteri pun hebat.

aku ada terdengar satu kuliyah pasal nafkah suami ni.
aku pun baru macam terfikir
banyak jugak tanggungjawab jadi suami ni.
bukan setakat buat anak je
jadi aku nak kongsi lah pada sekalian makhluk yang baca blog aku
*acah2 ramai follower

mari kita mulakannya

dalam Islam bila seorang suami itu berkahwin dengan isteri, dia wajib bagi 5 benda ni:

1. Alat-alat mandian
shampoo berus gigi ubat gigi lifebuoy sabun mandi apa kejadah semua yang melibatkan alat mandian
kewajipan seorang suami membelikan alatan mandi untuk isteri

2. ubat-ubatan
panadol minyak gamat habbatussauda' pil ciketeon handyplus dan segala ubatan yang seangkatan dengannya

3. pakaian
seorang suami itu wajib membelikan isterinya 2 pakaian dalam setahun
yang mana jenis beli seminggu sekali baju baru tu biar diorang beli pakai duit sendiri
yang suami ni hanya wajib beli 2 pakaian sahaja
wajib

4. makan minum
suami wajib beri makan pada isterinya makan dan minum 2 kali sehari
wajib dalam kadar minimum 2 kali satu hari

5. rumah
rumah untuk didiami bersama 
seorang suami itu sudah dikira terlepas dari nafkah rumah itu selepas isterinya redha dengan keadaan dan situasi rumah tersebut
haaa
situasinya begini, kalau si suami berkehendak duduk di rumah ibu bapanya (suami) dan isterinya tidak kisah sama sekali, maka terlepas lah sudah nafkah rumah tersebut
al-kisah pula sekiranya isterinya tidak selesa dengan perkara tersebut, maka beli atau menyewa lah rumah lain.

ianya tersebut dalam kitab ya'anatuttolibin (betulkan jika salah)

zaman sahabat dulu,
ada seorang sahabat
jual tanah dia dgn harga
40ribu dirham,
dia letak selonggok dalam
rumah duit tu.
sahabat ni pun murung
dan menangis
tengok kat harta tu,
isteri dia tanya,
mengapa kau menangis
wahai kakanda?
aku menangis sbb harta ni,
aku nak buat apa duit banyak banyak ni?
isteri dia pun cakap,
duhai kakandaku yang dikasihi,
pergilah bersedeqah di sekitar madinah
dan jangan kakanda balik
selagi masih ada harta tersebut
sahabat ni pun keluar
bagi harta dia kat semua orang
sebelum subuh dia balik rumah
tanpa harta sedikitpun
isteri gembira, suami gembira

itu power beb!
zaman sekarang
mana ada org mcm tu
cuba kau bawak balik 20K
letak atas meja makan

aku rasa tak sempat
bawak balik rumah duit tu
dah settle belanja
beli itu ini
takde nya terdetik dalam hati
"baik aku sedekah
kat masjid semua duit ni"
takde beb

itu menunjukkan
iman sahabat dahulu
lebih tinggi
dari zaman sekarang ni
suami yang hebat, isteri yang hebat

moga bermanfaat post kali ini
renungan untuk aku
belajar belajar cakap benda baik
untuk jadi lebih baik

Friday, January 15, 2016

Back to School

ada satu saat dulu dalam waktu aku duduk seorang diri memikirkan masa hadapan,
aku pernah terfikir nak buat satu filem waktu aku zaman sekolah.
waktu nakal aku, waktu acahacah dah besar waktu sekolah.

aku dan lagi 3 orang rakan aku main mercun.
acahacah kena gantung sekolah
kena rotan dengan pengetua
atas sebab mencalarkan imej sekolah
ketua warden kami belanja makan roti canai lepas kena rotan
rilek je dia

banyak lagi lah masalah yang kami berempat ni selalu buat.
kantoi fly, kantoi pukul budak.
nak dijadikan cerita.
aku terjenguk kat satu laman web ni cerita mengenai empat sekawan di sekolah berasrama.
atas ikhsan brader phizy, dia bagi terus link telemuvi tersebut.


tajuk filem tu melur vs rajawali.

aku tengok cerita tu. terus teringat zaman sekolah beb. ada adeganadegan yang lebih kurang waktu aku sekolah dulu.
mungkin aku melebih sangat.
tapi serius beb. 

cerita ni mengisahkan scene zaman sekolah berasrama penuh, ada joke, ada cintancintun, adik angkat abg angkat, pecah masuk asrama perempuan, bergaduh sebab awek, membebel dari bilik sampai kelas. serius best.

jadi kalian yang nak terasa semula zaman sekolah tu, tontonlah telemovie melur vs rajawali ni. aku bagi 3/5 lah. 



Friday, January 8, 2016

Tin Kosong, Serious Mass.

Dalam kehidupan sehari-hari aku, aku suka tengok tabiat manusia.
Cara mereka berbual, cara mereka berjalan, ianya menghiburkan aku.
Mungkin atas sebab perkara ni, aku matang dari segi pemikiran, kurang matang dari segi sikap sosial.

Ada antara manusia yang bersifat berbual kosong, tiada intipati dalam setiap bait kata-kata.
hanya perbualan kosong, sama seperti ketukan tin kosong. Suaranya kuat, isinya kosong.
berbual kosong tanpa henti, hanya akan terselit kata-kata akademik jika diisi dengan intipati akademik oleh yang lain nya. perbualan tersebut berakhir dengan omong kosong semata.

Ada juga antara manusia yang berbual serius setiap masa.
Tiada erti gurau dalam kamus hidup mereka. Hanya perbincangan serius semata.
Hasilnya kadangkala membuahkan ideologi telus, kadangkala menghasilkan intipati untuk perbualan golongan tin kosong.

Ada juga antara mereka yang tergolong dalam golongan berhati-hati. Tidak mahu terlampau melibatkan diri dalam golongan tin dan tidak juga mahu berkecimpung dalam golongan serius.
Golongan ini berfikir sebelum bercakap atau lebih mulia untuk tidak berkata-kata.
Otak lebih pantas dari mulut. Pemikiran mengatasi segalanya. 

Entri ini hanya bualan kosong semata dari golongan tin yang memerhati.


Friday, January 1, 2016

Tahun Baru Azam Baru

Kenapa setiap kali kalau tahun baru je, mesti semua orang akan adakan azam baru. nak kata azam tahun lepas semua tercapai tak jugak, nak kata perlukan tolakan untuk anjakan yang lebih baik, mungkin.

pada aku sebelum ini, azam ini membuatkan diri aku seperti menipu diri sendiri. mungkin juga menyebabkan dan disebabkan aku tiada matlamat hidup. hidup aku cuma untuk makan, tidur, main bola, pergi stadium, solat, tengok tv, menyanyi, dll.

mungkin itu juga menyebabkan aku seperti tiada arah tujuan untuk berubah, untuk lebih maju. mungkin. semua ini disebabkan salah satunya cara hidup aku. memang tiada matlamat. 

jadi untuk tahun ini, aku berazam untuk ada azam. insyaa Allah aku akan ada kejayaan untuk berazam. kalau bukan diri kita yang nak maju, siapa lagi?