Monday, August 19, 2013

Wanna Play Hide-and-Clap?

THE CONJURING



Kalian tahu apa yang aku tonton baru baru ini?
"The Conjuring"
Biar aku ceritakan serba sedikit tentang movie ni

Hampir sama dengan Insidious,
The Conjuring bercerita tentang dunia Supernatural di Amerika.
Ada hantu dan exorcism.
yang membezakan dua cerita ni,
The Conjuring diambil dari kisah benar sepasang suami isteri yang mengkaji aktiviti paranormal,
Ed Warren (Patrick Wilson) dan Lorraine Warren (Vera Farmiga).

Sekitar tahun 1952,
Ed dan Lorraine menubuhkan England Society for Psychic Research.
Dan sejak itu,
mereka menyelidik lebih dari 1000 kes hantu.
Satu kes Ed dan Lorraine yang cukup terkenal,
bahkan ditulis dalam buku oleh Jay Anson,
adalah The Amityville Horror.

The Amityville Horror


Tapi The Conjuring bukan The Amityville Horror,
ia mengisahkan soal hantu yang bermaharajalela di rumah baru keluarga Perron, pada 1971.
Sebelum masuk ke rumah Perron di kawasan Harrisville, Rhode Island,
pengarah cerita ini, James Wan terlebih dulu menceritakan tentang Annabelle.
First time aku nampak Annabelle aku terus teringat chucky
badan si Annabelle ni dirasuk hantu.
Muka pecah,
calar balar dan beberapa lagi kesan mengerikan.

yang belah kiri Annabelle sebenar, yang belah kanan Annabelle The Conjuring

Belum masuk inti cerita lagi, keluarga Perron,
pengarah dah membuat penonton menggigil
dengan hantu dalam Annabelle
yang nak berpindah tempat,
ke dalam badan manusia.
Kenapa Annabelle dijadikan sebagai pembuka filem?
sebab Annabelle ni ada kena mengena dalam cerita ni.
dia akan ganggu hidup
Warren Family.

Ketika scene beralih ke keluarga Perron,
ada yang tidak kena dalam rumah baru diorang.
Sadie, si anjing,
taknak masuk rumah.
waktu malam, dia tak berhenti menyalak.


Part masa Judy, anak Ed dan Lorraine Warren terperangkap dalam bilik

Dan kesimpulan dari menonton The Conjuring selama 112 minit cuma satu,
agak menyeramkan!

Tapi bila pernah menonton Insidious, Paranormal Activity
dan cerita-cerita hantu yang lain,
jantung aku boleh rileks selama pemutaran filem.
Sebab seperti kebanyakan filem horror,
The Conjuring ada scene benda bergerak sendiri;
bilik sejuk nak mampos;
bisikan suara;
atau hantu budak lelaki yang berkawan dengan anak bongsu keluarga Perron, April.

Aku bagi thumbs up kat team efek khas filem ni,
Bathsheba si hantu agak menyeramkan.
Dan ketika Carolyn Perron (Lili Taylor) dirasuki Bathsheba,
muka si Carolyn berubah wajah,
efek dia power sangat kot sampai orang belakang aku menjerit.
pastu terus pergi tandas, tercirit kot.

postquam-scriptum: hey, wanna play hide-and-clap? *clap*

postquam-post-scriptum: aku rate movie ni 3.75/5

1 comment:

mujahidah maisarah said...

saya dah tgok da cter ni.ahaa.. seram.. tapi tak le seseram cter Dead Silence arahan James Wan jugak.