Saturday, August 17, 2013

One Click away

Aku ada kenal seorang perempuan ni.
Aku kenal dia sebab dia awek kepada kawan sekolah aku.
Pernah duduk makan sama (sekali dengan kawan aku laa)
pernah lepak borak sama-sama (juga dengan kawan aku)
dengan kata lain,
walaupun dia awek kepada kawan aku,
tapi kami adalah kawan.

Dua tahun lalu dia add aku dalam Facebook.
Aku accept.

Baru-baru ni,
aku dapat tahu dia putus dengan kawan aku tu.

Sebab nak tahu sebab apa diorang putus,
dan kawan aku tu suruh tanyalah ex-awek dia,
aku cuba nak contact perempuan tu melalui Facebook.
Nak dijadikan cerita, dia dah 'unfriend' aku.

Aku fikir, mungkin sebab diorang putus gaduh.
Tapi, yang lagi lawak, mutual friend adalah kawan aku merangkap ex-bf dia.
Dengan kata lain, dia hanya unfriend aku, bukan ex-bf dia..

Jadi,
adakah aku masih kawan dia?
Aku sendiri bingung..
Nak add balik pun rasa AWKWARD!

Ini membuatkan aku terfikir,
berapa nilai sebenar kawan pada kita?
Adakah semudah satu klik 'Add as Friend' untuk berkawan?
Dan semudah satu klik 'Unfriend' untuk tidak berkawan?




postquam-scriptum:
Wujudnya jaringan sosial yang luas seperti Facebook membuatkan kita manusia semakin memandang enteng nilai 'kawan' kepada kehidupan.