Tuesday, July 23, 2013

RAMADHAN DAN AKU: ZAKAT FITRAH



Kalian tahu apa pekerjaan aku semasa bulan puasa?
Penolong Amil Fitrah Pasaraya.

Aku tahu,

ramai yang terkejut,
tapi aku ni jahat sangat ke?
biarlah aku jadi soleh sebentar di bulan Ramadhan yang mulia ini
sekurang-kurangnya aku ada buat kerja yang baik
kannn??
pada yang tidak tahu,
amil ni merupakan orang yang ditugaskan
untuk mengutip atau memungut zakat
kategori aku,
amil fitrah,
kutip zakat untuk bulan puasa sahaja,
aku ditempatkan di pasaraya
Aeon sekitar Klang



aku nak kongsi soalan-soalan yang ditanya oleh pembayar,
pada aku
ianya agak aneh

Bang,
Saya ada bela kucing,
hari-hari saya bagi makan kucing saya,
ada 14 ekor semuanya,
saya nak kena bayar zakat jugak ke untuk kucing-kucing saya?

Dik,
akak nak tanya la,
akak baru je kasi kucing akak
ala yang mandulkan kucing tu,
anak-anak, kawan-kawan akak yang dtg rumah
semua suruh akak bayar zakat
untuk kucing akak tu
kalau tak berdosa sebab menganiaya dia
betul ke dik?

Bang,
saya ni pengkid
saya nak bayar zakat boleh kan?
lagi satu, saya kena salam abang ke takyah?
(dengan gaya ala-ala lelaki macho)

itulah antara soalan yang rare ditanya

aku terpinga-pinga, termangu-mangu

jawapan aku untuk soalan kedua-dua kucing tu
kucing tak perlu bayar zakat, 
yang perlu bayar zakat fitrah ni Orang Islam yang berkemampuan


yang pengkid tu

bayar je lah
tiada masalah pun
memang kena bayar
semua orang Islam wajib bayar zakat
bab salam tu takyah la
saya lelaki, akak ni perempuan berpakaian lelaki
dia dah malu sambil marah kot
hey, aku cakap benda betul


TUNAIKAN ZAKAT, IANYA SATU KEWAJIPAN

No comments: