Saturday, July 20, 2013

Ramadhan dan aku: Sahur




Kalian tahu tak apa cabaran aku dalam bulan Ramadhan?
Salah satunya ialah SAHUR.

Aku tahu,
masalah orang lain tentang sahur awal pagi ialah nak bangun.
Tapi itu bukan masalah aku.
Aku tak pernah bermasalah dalam tidur.
Mungkin itu satu kelebihan, aku boleh bangun dan tidur bila-bila masa aku nak tanpa sebarang masalah.
Nak kejutkan aku pun bukan masalah.

Yang jadi masalah tentang sahur awal pagi untuk aku ialah SELERA.

Ya.
Apa erti bangun sahur awal pagi kalau tak makan, kan?
Itulah fungsi sahur,
takkan nak tenung dinding sampai habis waktu imsak, kan?

Selalu bangun sahur pukul 4.30 pagi,
aku akan tatap nasi tu lama.
Kalau nasi tu boleh bercakap,
aku sure dia akan rayu aku supaya makan dia.
Tak kira apa lauk yang dihidang,
lauk kegemaran, lauk mahal, lauk biasa,
tak ada satu pun yang mampu tarik selera aku.

Disebabkan itu,
aku makan sikit saja masa sahur.
Kesannya,
baru pukul 10 pagi aku dah mula lapar.
Masuk tengahari,
kepala rasa pening sebab tak cukup glukosa.
Petang tiba, badan lembik macam bengkang.
Hari jadi tak produktif.

Jadi,
nak tak nak aku akan sumbat juga mulut dengan makanan masa sahur.

Kepada yang lain,
sila jangan tinggal sahur kalau boleh.
Sahur amatlah penting.

No comments: