Sunday, June 9, 2013

Hanya kerana aku memandu motosikal, aku berada di tahap tapak kaki peradaban manusia?

Dalam kelas memandu, penunggang motosikal diminta berada di kiri lorong paling kiri jalan (jika tiada laluan khas motosikal) atas alasan mereka berkelajuan rendah dan berisiko tinggi.
Namun,tahukah anda, apa lagi yang berada di kiri jalan?
Lori, bas, treler dan segala yang bersaiz lebih 5 kali ganda dari motosikal.
Juga sampah sarap, ranting kayu, kulit durian dan sisa kemalangan.



Baiklah, cukup mukadimah..
Satu hari aku menunggang motosikal menuju Klang.
Jalannya, bagi yang tahu, a bit tricky..
Sekejap kena berada di kanan, sekejap ada susur kiri..

Seketika, semasa aku berada di laluan yang betul,
tetiba, out of sudden, poop..
Ada sebiji Kelisa menukar laluan tiba-tiba dari kanan ke laluan aku..
Maka bertemulah sisi keretanya dengan hadapan kudaku itu..
Aku hon, dia berhenti!
Dia, seorang lelaki pertengahan 20-an berpakaian kemeja seperti pekerja pejabat, keluar..
Meninjau kesan pelanggaran, keretanya kemik sedikit, sedangkan muncung kudaku pecah..


"Apa ni brader, ada duit ke nak bayar!!!" dia bersuara.
Aku tetap di moto, diam membisu bersabar..

"Dah tahu bawak moto, duk laa tepi tu elok-elok.."
sekali lagi mulut dia berbunyi..
"Takde mata ke?? Dah nampak aku nak ke kiri, slow arr moto tu.."
"Dasar Mat Rempit tak reti bahasa.."


Tetiba aku rasa mulut dia busuk,
lebih busuk dari loji tahi..
Dengan urat yang timbul di dahi,
aku datang rapat ke dia dan pegang bahu dia..




"Nenek saya kata, nak tukar laluan, BAGI SIGNAL, TENGOK CERMIN dan bila SELAMAT, BARU TUKAR LALUAN.."
Dia dah muka kelat sebab aku sentuh dia..
"Macam encik, encik dah skip 3 steps, pastu tukar laluan..
Nampak gaya nenek saya lebih pandai dari encik..."


Dia alih tangan aku..
"Saya memang Mat Rempit tak guna..
Dengan sekali libas, saya boleh buat encik terbaring berdarah dengan helmet ni.."

sambil aku pegang helmet..
"Bagi saya RM50 untuk repair muncung moto ni, dan saya akan blah tanpa calar.."

Brader tu terdiam,dah cuak rasenya,
Dia hulur RM30 sebab katanya tak cukup duit..

Aku ambik, blahh...
Tapi sebelum tu, aku tendang tercabut cermin sisi dia dan berkata,

"Kalau taknak pakai cermin, takyah pasang...
Baru naik kereta kelisa dah besar kepala.."


************************************

Hanya kerana aku bermotosikal, sume orang berkereta fikir aku rempit?
Hanya kerana aku bermotosikal, orang lain tak perlu hormat aku?
Hanya kerana aku bermotosikal, salah orang adalah salah aku?
Hanya kerana aku bermotosikal, takde mak bapak yang nak bermenantukan aku?
Hanya kerana aku bermotosikal, aku samseng?
Kalau samseng yang korang nak, samseng yang korang dapat...




Kalau begitu laa akibatnya, biarlah aku bermotosikal sampai ke tua pon..
Best gak jadi boss syarikat besar tapi gi kerja guna moto je, kan??
Hina sangat ke orang yang tunggang motosikal ni??

No comments: