Friday, April 26, 2013

it'sCOMPLICATED



"Apakah ciri-ciri lelaki idaman anda?"

Aku lelaki..
Tapi aku percaya,
Kalau soalan di atas ditanya kepada mana-mana perempuan pun,
salah satu ciri tersebut adalah
"..lelaki itu mestilah BAIK dan bla bla bla..."

Pernah ke dengar perempuan kata
"..saya suka lelaki yang siangnya dipenuhi dengan judi dan malamnya dipenuhi dengan acara memecahkan pintu rumah jiran.."
Tak pernah kan??

--------------------------------




Duduk bersama kawan di kedai mamak,
dia mula bicara tentang dirinya..
"Aku baru putus dengan awek aku.."

Aku melopong, memandangkan awek dia juga adalah kawan aku.

"Aku tengok korang OK je, tapi kenapa tiba-tiba???"
"Ntahlah..Aku pon tak tau..
Tapi aku tahu, ada sebab lain yang dia tak cakap,
tapi bila aku tanya kenapa, dia kata
'..awak terlalu baik untuk saya, akan ada perempuan yang lain sesuai untuk awak..'
all that shit crap..."

"Puihh!!!"
Aku meludah angin...

"Alasan 'terlalu baik' tu, memang ayat biasa orang nak sorok salah sendiri.." aku naik emo.
"Entah laa, aku pun malas nak tanya lagi..Anggap laa dah tak ada jodoh.." dia jawab..

Okay, to make things sound more pity,
kawan aku ni dah siap keluar duit simpanan untuk preparation nak bertunang dengan (ex-)awek dia..

-------------------------------

Nampak tak sedikit tidak keselarasan di situ..
Kalau perempuan betul-betul nak cari yang BAIK untuk dijadikan suami,
kenapa gunakan BAIK sebagai alasan nak menolak seseorang?Apa sebenarnya perempuan fikirkan ek??

Adakah lelaki patut jadi sedikit
KURANG BAIK hanya untuk menjadi
BAIK di mata perempuan??




p/s:
Duduk mendengar masalah orang lain memang bagus. Selain dari dapat meredakan perasaan orang lain, kita dapat juga lebarkan pengetahuan dengan berkongsi pengalaman dengan orang lain.

Thursday, April 25, 2013

RULE NO 1




Aku curi benda ni dari FB seorang kawan. dan aku rasa ianya ada benar. wanita? kurang puas hati? luahkan.



Man Rules

WE ALWAYS HEAR 'THE RULES' FROM THE FEMALE SIDE
NOW HERE ARE THE RULES FROM THE MALE SIDE

THESE ARE OUR RULES!

PLEASE NOTE. THESE ARE ALL NUMBERED #1 ON PURPOSE!

1. MEN ARE NOT MIND READERS.

1. LEARN TO WORK THE TOILET SEAT. YOU'RE A BIG GIRL. IF IT'S UP, PUT IT DOWN. WE NEED IT UP, YOU NEED IT DOWN. YOU DON'T HEAR US COMPLAINING ABOUT YOU LEAVING IT DOWN.

1. CRYING IS BLACKMAIL.

1. ASK FOR WHAT YOU WANT. LET US BE CLEAR ON THIS ONE:

SUBTLE HINTS DO NOT WORK!
STRONG HINTS DO NOT WORK!
OBVIOUS HINTS DO NOT WORK!
JUST SAY IT!

1. YES AND NO ARE PERFECTLY ACCEPTABLE ANSWERS TO ALMOST EVERY QUESTION.

1.. COME TO US WITH A PROBLEM ONLY IF YOU WANT HELP SOLVING IT. THAT'S WHAT WE DO. SYMPATHY IS WHAT YOUR GIRLFRIENDS ARE FOR.

1. ANYTHING WE SAID 6 MONTHS AGO IS INADMISSIBLE IN AN ARGUMENT. IN FACT, ALL COMMENTS BECOME NULL AND VOID AFTER 7 DAYS.

1. IF YOU THINK YOU'RE FAT, YOU PROBABLY ARE. DON'T ASK US.

1. IF SOMETHING WE SAID CAN BE INTERPRETED TWO WAYS AND ONE OF THE WAYS MAKES YOU SAD OR ANGRY, WE MEANT THE OTHER ONE.

1. YOU CAN EITHER ASK US TO DO SOMETHING OR TELL US HOW YOU WANT IT DONE. NOT BOTH.
IF YOU ALREADY KNOW BEST HOW TO DO IT, JUST DO IT YOURSELF.

1. WHENEVER POSSIBLE, PLEASE SAY WHATEVER YOU HAVE TO SAY DURING COMMERCIALS.

1. CHRISTOPHER COLUMBUS DID NOT NEED DIRECTIONS AND NEITHER DO WE...

1. ALL MEN SEE IN ONLY 16 COLORS, LIKE WINDOWS DEFAULT SETTINGS..
PEACH, FOR EXAMPLE, IS A FRUIT, NOT A COLOR. PUMPKIN IS ALSO A FRUIT. WE HAVE NO IDEA WHAT MAUVE IS.

1. IF WE ASK WHAT IS WRONG AND YOU SAY 'NOTHING,' WE WILL ACT LIKE NOTHING'S WRONG. WE KNOW YOU ARE LYING, BUT IT IS JUST NOT WORTH THE HASSLE.

1. IF YOU ASK A QUESTION YOU DON'T WANT AN ANSWER TO, EXPECT AN ANSWER YOU DON'T WANT TO HEAR..

1. WHEN WE HAVE TO GO SOMEWHERE, ABSOLUTELY ANYTHING YOU WEAR IS FINE...REALLY.

1.. DON'T ASK US WHAT WE'RE THINKING ABOUT UNLESS YOU ARE PREPARED TO DISCUSS SUCH TOPICS AS FOOTBALL OR MOTOR SPORTS.

1. YOU HAVE ENOUGH CLOTHES.

1 .. YOU HAVE TOO MANY SHOES.

1. I AM IN SHAPE. ROUND IS A SHAPE!

1.. THANK YOU FOR READING THIS. YES, I KNOW, I HAVE TO SLEEP ON THE COUCH TONIGHT.. BUT DID YOU KNOW MEN REALLY DON'T MIND THAT? IT'S LIKE CAMPING...

PASS THIS TO AS MANY MEN AS YOU CAN - TO GIVE THEM A LAUGH...

PASS THIS TO AS MANY WOMEN AS YOU CAN - TO GIVE THEM A BIGGER LAUGH, BECAUSE ITS TRUE!

Wednesday, April 24, 2013

Jaga Hati?




Aku sure sesiapa sahaja pernah lalui,
tambahan dengan pasangan bercinta...

"Bosan ek?? Nak balik??"
"Eh?? Tak laa, ok je ni...."
padahal muka dah macam orang tak tidur 14hari, dengan menguap berturut-turut..

Pada aku, secara peribadi,
semua ketidakjujuran ini berlaku akibat dari perasaan ingin 'menjaga hati'.
YUP!
Tidak diragui 'menjaga hati' adalah satu elemen dalam perhubungan,
tapi, sekali lagi secara peribadi,
aku lebih prefer kalau 'berterus terang' dengan syarat kena pada tempatnya.

Kes menjaga hati ni laa,
pada aku, sekali lagi secara peribadi,
buatkan satu perhubungan keasih antara pasangan dilihat hanya manis sebelum kahwin,
padahal lepas kahwin, habis semua hilang...

Dulu, kalau lapar makan sama-sama,
sekarang, LAPAR?? PERGI LAA CARI MAKANAN SENDIRI.
Hehehe..


Nasihat si loser ini,
kenali pasangan sepenuhnya, seadanya!
Then, u'll not end up with stinky words like
'Kita dah tidak sehaluan lagi'

postquam-scriptum:
Satu entri khusus untuk satu pasangan yang bertahan hanya atas dasar 'menjaga hati'


post-postquam-scriptum:
aku jangka akan ada banyak lagi post macam ni.

Tuesday, April 23, 2013

Buat Jahat berpada-pada, Buat baik jangan sekali.



buat baik jangan sekali,
buat jahat berpada-pada.
senyum kepada yang menjeling
baik kepada yang jahat 
pelajari sesuatu dari hidup anda !
sesuatu yang mampu mengubah hidup anda ke arah yang benar 

hidup ini indah dan mudah tetapi tidak sempurna
kerana yang sempurna hanyalah di sana
nun di akhirat.
nun di syurga firdausi
di dunia hanya sementara,
berpegang pada itu lantas aku terfikir soal manusia di sekelilingku. 

benar kata orang : buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali 
tapi pada aku : buat baik jangan sekali,buat jahat berpada-pada 

MANUSIA
tidak pernah puas dengan kehidupan yang telah tertulis di luh mahfuz 
masing-masing hidup dengan perasaan hasad dengki
walaupun peratusnya sikit.
kau jangan kata tidak !
memang benar kata-kata ku. 
bila aku melihat disekelilingku,
aku tersedar.
tak semua yang kita nampak baik itu baik,
dan tak semua yang kita nampak jahat itu jahat.

Monday, April 22, 2013

New Racer?

Orale Carnal!

Assalamualaikum WBT dan Salam Sejahtera.

22Apr2013
Kalau kalian baca post ni dalam hari Isnin 22Apr, aku sedang berada di Gombak.
Kalau kalian baca dalam hari Selasa 23Apr, aku sedang berada di UIA.
Kalau kalian baca post ni selain dua hari di atas, aku sedang berada di mana-mana.






Semalam aku bawak moto.
Lalu highway.
Biasa laa, penunggang motosikal kena duduk kiri.

Ada satu kereta Persona putih ni, potong aku.
Aku rilek je, perkara biasa arr kena potong dengan kereta.

Highway agak lengang, aku putus nak bawak laju sikit.
110 km/j memang pergi.
Jumpa Persona putih tadi,
aku potong dia.

Seketika, dia potong aku.
Pastu kereta depan dia bawak slow, aku potong dia.
Beberapa detik kemudian, dia potong aku.

Langit gelap, takut hujan, aku tambah laju.
Aku potong dia.
Tetiba, dia potong aku balik.
Aku dah pelik.

"Aik? Dia ingat aku tengah nak berlumba dengan dia ke??"

Saja aku bawak laju sama dengan dia.
Dari kiri kereta, aku nampak dia tengah tinjau-tinjau aku.
Lelaki, pakai spek hitam.

"Hm, kereta dah tinted, apsal pakai spek gelap lagi?
Dah laa hari tengah mendung, bukan panas terik pun.."

Tiba-tiba berderu enjin dia,
dia pecut laju tinggalkan aku.
Dalam hati dia mesti bangga gila dapat menang dengan aku.
Haha..

Dari jauh aku tengok kereta dia.
No plat BJX ****, ada sticker P kat cermin.

"Oh, patut laa..New Racer in Town."


Akhirnya, Persona putih tu kena beratur kat tol yang panjang,
sedangkan aku hoooooreyyyyyyyyy lalu tol dengan aman.
AKU MENANG!


Sunday, April 21, 2013

Aku Belum Pandai Beri Nasihat.



Memang tipikal, tapi dulu aku sendiri pernah melabel orang yang tak bertudung adalah tak baik, yang bertudung tu baik, dan yang bertudung labuh sangat baik tahap alim. Tapi itu dulu..

Hari demi hari, bila angka bertambah satu demi satu dalam umur aku, aku dapati yang tidak bertudung tak semestinya tak baik, dan yang bertudung tak semestinya baik. Mesti kalian pernah dengar cerita perempuan bertudung labuh nak sorok perut boyot mengandung anak luar nikah, kan??



Ini dialog seorang gadis dengan aku.

Gadis : Awak, bulan puasa dah nak dekat. Patut ke saya pakai tudung?
Aku : Kenapa tanya?
Gadis : Saje..sebab kalau awak nak saya pakai tudung, saya pakai..

Aku terdiam sekejap memikirkan jawapan.

Aku : Awak, awak tahu kan saya tak boleh cakap awak patut pakai atau tidak.
Gadis : Kenapa?
Aku : Sebab kalau saya suruh awak pakai, dan awak pakai, saya bakal rasa bersalah seumur hidup sebab awak pakai sebab saya bukan sebab awak memang nak pakai..

Gadis itu menganggukkan kepala.

Aku : Jugak, kalau saya cakap awak tak payah pakai sebab awak nampak lagi hot bila tak pakai tudung, dan awak tak pakai, saya juga akan rasa bersalah seumur hidup sebab buat awak tak pakai tudung.

Gadis itu masih menganggukkan kepala.

Aku : Saya tak suka ditimpa rasa bersalah seumur hidup memandangkan saya ni seorang yang pentingkan diri sendiri. So, jawapan kepada soalan awak ialah...
hanya awak ada jawapannya, BUKAN SAYA.


Gadis itu berhenti menggangguk.

Gadis : Saya faham. Awak memang pentingkan diri sendiri. Tapi saya suka jawapan tu.

Aku sedaya upaya tak nak menunjukkan yang aku sedang beri nasihat dengan berkata 'aku pentingkan diri sendiri', tapi dia terlalu pandai untuk tak menyedarinya. Aku kalah.


------------------------------------------
Basically, pada pandangan aku, berkawan dengan seseorang bukanlah hanya berlandaskan bertudung atau tidak bertudung. Aku pasti mereka sangat tahu hukum pemakaian tudung. Ianya terletak kepada individu itu tersendiri. Memang kita boleh menasihati, tapi MENEGUR bukan hanya satu cara kita ada. Ada beribu cara lain mampu kita lakukan, tanpa meninggalkan kesan malu, sakit hati atau luka kepada individu yang ditegur. Kita ada akal, gunakan.


postquam-scriptum:
Sudah tentu, kalau gadis tidak bertudung menjadi isteri aku, aku akan suruh dia bertudung ketika keluar dari rumah.
 

Saturday, April 20, 2013

cemburu tanda sayang? Hmmmm



Cemburu tanda sayang.

Ianya satu ungkapan yang biasa kita dengar dalam drama melayu tempatan.
Sekali dengar, ada betulnya.
Tapi, pada aku, kenapa cemburu dikaitan dengan perasaan sayang?

Sebagai lelaki, dan sebagai manusia,
aku pun pernah mengalami perasaan cemburu.
Tapi usia yang semakin meningkat membuatkan aku kerap berfikir,
cemburu dan sayang adalah dua perasaan yang TIADA KAITAN.

Pada aku,
cemburu boleh dikelaskan dalam dua bahagian.

Jika anda dalam perhubungan, sama ada suami/isteri atau kekasih,
dan anda berasa cemburu dengan perlakuan pasangan,
sebagai contoh perempuan cemburu melihat kekasih layan perempuan lain dengan lembut,
ianya bukanlah sayang tetapi hanyalah kurang rasa percaya terhadap pasangan.

Jika cemburu dengan orang lain yang tidak dalam perhubungan,
seperti cemburukan kawan yang berjaya dalam peperiksaan sedangkan kita tidak,
atau cemburukan adik yang dapat hadiah iPhone5 sedangkan henset kita 3310 yang diikat getah,
ianya hanya adalah perasaan ingin memiliki apa yang kita tiada.
Cemburu ini juga boleh berlaku bagi pasangan dalam perhubungan.

Namun hakikat sebenar cemburu adalah meluas kerana ianya satu perasaan yang dilahirkan oleh manusia ketika mereka meningkat menjadi kompleks.

Ada orang kata, cemburu ada buruk dan ada baik.
Cemburu dengan kejayaan orang dikatakan BAIK.
Sebenarnya, ianya dikatakan BAIK hanya jika ianya diikuti dengan perlakuan ingin membaiki diri supaya lebih baik dari sebelumnya, dengan kata lain, TINDAKAN.
CEMBURU tanpa TINDAKAN hanya perasaan yang teruk!




Jadi,
mana datangnya perumpamaan 'cemburu tanda sayang'?

Pada aku,
'cemburu tanda sayang' hanyalah satu kata-kata yang digunakan untuk mempositifkan sesuatu yang negatif.
Cemburu adalah iri hati.
Dengan mengatakan 'cemburu tanda sayang', kita seolah-olah memujuk diri dengan mengatakan 'cemburu itu satu yang bagus, tiada salahnya mempunyai perasaan cemburu'.
Akibatnya, kita akan terus berasa cemburu, sedangkan kita tahu cemburu itu sakit dan terasa dalam hati.

Cuba google, berapa banyak kes bunuh di seluruh dunia berlaku disebabkan rasa cemburu yang bertukar dendam.




Jadi ingatlah,
tak salah perasaan cemburu itu,
kerana jika anda cemburu, ianya bermaksud anda masih manusia yang waras.
Namun,
apa yang aku nak tekankan adalah,

CEMBURU BUKAN TANDA SAYANG.

Jika anda rasa anda sedang cemburu, ingatlah,
sama ada anda KURANG RASA PERCAYA
ataupun hanya sekadar TIDAK MENDAPAT APA YANG DIFIKIRKAN HAK!

CEMBURU BUKAN TANDA SAYANG.

Kalian boleh baca tulisan yang bagus tentang cemburu dalam islam di sini.
http://nurulmajdahabby.blogspot.com/2010/07/cemburu-dalam-islam.html




Postquam-scriptum:
Secara penulisan di atas adalah hasil benak fikiran penulis. Kata-kata penulis bukanlah satu yang mutlak dan mewakili mana-mana jantina, bangsa atau agama. Ianya satu pandangan peribadi tentang bagaimana manusia mampu mempositifkan sesuatu yang negatif.

Friday, April 19, 2013

Feelin' lonely?


Pernah rasa kesunyian?
Sudahlah tiada pasangan, duduk pula di rumah seorang diri.
Makan di kedai pun pakai meja untuk dua, tapi kerusi hanya satu.
Nak ajak kawan-kawan keluar, banyak sahaja alasan.
Kerja laa, keluar dengan awek/pakwe laa..
Maka, bernafaslah kita dalam udara kesunyian,
keseorangan.

Jangan bersedih!
Selalu dengar orang-orang hebat berkata,
"Jika kita bersedih, ada yang lagi sedih dari kita."

Inilah dia,
makhluk paling sunyi dalam dunia.


Memperkenalkan,
GEORGE
(a.k.a Lonesome George, individu terakhir dalam subspesies Kura-kura Pulau Pinta ,Chelonoidis nigra abingdoni, wiki)



Kura-kura gergasi ini berasal dari Kepulauan Galapagos dan salah satu dari 15 cabang subspesies kura-kura di kepulauan itu.

Dipercayai George merupakan satu-satunya individu dari subspesies itu yang tertinggal di muka bumi selepas bermacam-macam usaha mencari mana-mana pasangan betina untuk George.

Pertama kali di lihat di Kepulauan Galapagos pada 1971, George dipercayai berusia lebih 100 tahun. Beliau disahkan mati pada 24 June 2012.

Pelbagai usaha membiak dijalankan termasuk percubaan mengacuk dengan baka subspesies kura-kura yang lain, tapi tak pernah berjaya.




Dipercayai antara sebab subspesies kura-kura ini menuju kepupusan adalah tindakan membawa masuk kambing yang meragut habis makanan utama kura-kura ini iaitu rumput Kepulauan Galapagos.
Kini semua kambing yang menjadi punca ketandusan rumput di kepulauan itu sudah dibawa keluar, dan rumput kembali tumbuh subur di sana.
Namun, agak terlambat, subspesies kura-kura ini kini hanya tinggal SATU. dan yang TERLAMBAT LAGI, dia dah mati dohhh!!

Juga diberitakan,
kepada sesiapa yang terjumpa subspesies kura-kura ini yang betina di mana-mana pelosok dunia, akan diberi ganjaran $10,000. tapi, apakan daya. hmmmmm



Maka,
apabila kita terasa diri ini sunyi dan berasa kesian dengan diri sendiri, sentiasa percaya bahawa ada lagi makhluk yang lagi sunyi dari kita.
Buktinya, Lonesome George.

Nak jadikan motivasi, simpan gambar George dalam henset anda.
Setiap kali berasa sunyi dan kesian dengan diri sendiri, tatap wajah ceria kura-kura tua beusia lebih 100 tahun ini sebagai motivasi.

postquam-scriptum:
Aku pernah maki seorang kawan dengan berkata, "Jika hanya tinggal kau seorang sahaja manusia dalam dunia ini pun, aku takkan pernah mintak tolong kau lagi." Tetiba rasa takut, sebab kalau tinggal seorang dalam dunia ini, nak minta tolong siapa lagi?

Monday, April 15, 2013

Kehebatan makhluk atas talian


Tahu tak apa yang aku suka, dalam masa sama, aku benci?
Internet.




Aku suka internet.
Kalau kena pindah rumah, perkara pertama aku cari ialah internet.
Aku suka internet sebab ilmu yang aku boleh dapat di dalamnya.
Paling aku suka, YouTube.

Tapi internet bukan seindah yang disangka.
Ada perkara yang aku benci, ada pada internet.
Iaitu pengguna internet.

Kebanyakan dari mereka lantang, kasar dan biadab.
Semua jadi besar hanya kerana berada di sebalik nama samaran.
Mereka caci sana sini, mereka kutuk sesama sendiri.
Mereka reka cerita, fitnah, dusta dan tipu.
Mereka salah guna kebebasan dalam talian untuk buat onar.

Tapi aku tahu, tak semua begitu.

Berikut adalah antara gelagat sebilangan besar pengguna internet
terutamanya dalam laman sosial yang berlambak sekarang ni.
Mereka mahu kelihatan hebat dan lantang,
sedangkan mereka masih berselindung di sebalik nama samaran.
Aku salah seorang darinya.



Yang aku nampak, kalau seseorang tu nak nampak hebat,
dia selalu guna jargon.

Jargon adalah istilah-istilah yang sofistikated dan hanya difahami sesetengah golongan sahaja.
Seperti contoh macam terminologi dalam bidang perubatan, kejuruteraan, dan juga perniagaan.

Dengan menggunakan jargon, golongan yang membaca akan sedikit sebanyak menganggap kita lebih berilmu dan lebih hebat sedangkan kadang-kadang apa yang nak disampaikan adalah mudah dan remeh, di mana bahasa biasa juga boleh digunakan.
Banyak orang terlebih guna jargon sehingga apa yang nak disampaikan tersekat.

Di luar formaliti, sila elakkan guna jargon.





Masyarakat tempatan kita juga ada satu tabiat pelik.
Tiap kali nak tekankan sesuatu perkara, mereka suka guna bahasa inggeris.

Timeline twitter aku penuh dengan orang sedemikian.
Pedulikan grammar, asalkan dibaca sedap, sudah memadai.
Kadang-kadang, yang membacanya pun tak dapat tangkap apa yang nak disampaikan.
Bila ditanya kenapa tak guna BM je,
akan dibalas dengan "aku nak praktis BI"
"Itu tuntutan masa kini."
"Aku tak tahu perkataannya dalam BM."

Mentaliti kita beranggapan dengan menggunakan BI,
kita akan dipandang tinggi, lebih tinggi dari bahasa sendiri.
Cubalah cakap macam tu dengan masyarakat dari Jepun, Jerman atau Perancis.
Mereka merupakan negara maju, tapi bahasa mereka tetap bahasa ibunda.




Satu lagi yang selalu aku tengok ialah
PENGGUNAAN CAPSLOCK.

Aku tak kisah kalau sekali sekala digunakan dalam ayat untuk TEKANAN ISI YANG NAK DISAMPAIKAN,
TAPI,
KALAU DAH SAMPAI TAHAP SETIAP PERKATAAN KAU NAK GUNA HURUF BESAR,
MACAM SAKIT OTAK PON ADA.

BILA KITA GUNA HURUF BESAR, AUTOMATIK SUARA DALAM KEPALA KITA YANG DIGUNAKAN UNTUK MEMBACA AKAN JADI TINGGI SEDIKIT.
ITU KESAN HURUF BESAR KEPADA KITA.

JADI,
KALAU DAH SEMUA HURUF KAU GUNA HURUF BESAR,
KAN KE DAH MACAM TENGAH MENJERIT DALAM KEPALA SENDIRI.
(SUKA TAK SUKA TAK AKU GUNA SEMUA HURUF BESAR ALA-ALA BLOG AZWAN ALI?)




Ini lebih kepada nak tunjuk hebat
(dalam bahasa eloknya: kongsi ilmu)

Ramai sangat suka petik quote yang entah dari mana dapat pun tak tahu.
Kadang-kadang, macam tak masuk akal pun ada.
Kau pilih seorang tokoh, kau reka satu ayat yang sedap didengar,
pastu kau postkan dengan harapan orang yang baca akan kagum dengan kau.

Cuba (kalau banyak masa) kaji dulu asal usul quote tu.
Entah betul ke tidak datang dari tokoh yang dinyatakan.

Ada satu trend dalam FB sekarang ialah
suka quotekan ayat-ayat nasihat dari Ustaz.
Tulis lawa-lawa berlatarbelakangkan muka ustaz berkenaan,
pastu letak nama dan post
dengan harapan orang yang tengok akan share.

Masalahnya, kalau apa yang ditulis tu SALAH,
sekaligus kita sedang menyebarkan fahaman dan ajaran yang salah.
Dosa free tau...




Lagi satu yang menjengkelkan adalah penggunaan statistik.
Buat ayat fakta panjang-panjang, pastu letak satu dua angka yang menunjukkan (konon) kesahihan fakta tersebut.

Dah terlalu banyak dah orang salah guna statistik ni,
sampai ke tahap apa sahaja fakta dengan statistik yang dikongsikan
semua aku tolak.
Dari mana entah diorang dapat fakta macam tu..
Sekadar reka-reka, aku pun selalu buat.
(keyword: SELALU)

Agak-agak, mesti sedih para ahli statistik di luar sana.
Ye laa, diorang penat-penat belajar dan kaji siang malam untuk sahihkan fakta,
orang lain sedap-sedap je reka,
letak nombor, peratus dan anggaran sana sini.




Last but not least adalah favorite aku. Sarkastik.
Semua orang suka keluarkan ayat-ayat sarkastik,
tapi tak semua orang suka menerima ayat-ayat tu balik.

Kalau korang jenis yang cepat melenting, cepat terasa dengan ayat sarkastik,
sila jangan bagi ayat sarkastik kepada orang lain.
Sendiri tak boleh terima, sendiri nak buat kat lain.
Kan ke pelik macam tu...

Sarkastik ni sampai tahap boleh buat gaduh putus kawan oo...
Ada seorang kawan aku dah tak bertegur sape hanya sebab aku gunakan sarkastik dulu.
Padahal, aku tak tujukan kepada dia pun.

Sebab tu orang kata,
sarkastik ni macam baling cirit.
Yang dituju tak tepat, tapi yang lain juga kena.
Yang pasti, kita pun dapat juga habuan.
Hati-hati dengan ayat sarkastik anda.


xxxxxx

Aku pasti, paling kurang korang mesti ada pernah kenal atau buat mana-mana satu antara peel ni dalam internet yang cuba nak nampak hebat dan lantang ni, kan?
Aku pun ada buat, tapi aku tak suka akan semua outcomenya.
Makin hari, aku makin muak dengan perangai manusia dalam alam atas talian ni.

Walaupun hanya impian,
aku berharap internet boleh menjadi tempat yang lebih aman, tidak kasar dan biadab.

Tambahan lagi,
musim dekat pilihanraya ni,
aku pasti dan amat pasti akan banyak spesies orang yang perasan hebat dan lantang akan muncul dalam dunia internet.

Siapa yang membaca, harap dapat terapkan nilai-nilai baik sepanjang masa.
Sepanjang masa tak kira atas talian atau alam realiti.

Aku hilang kawan, hanya kerana hasutan bangsat entiti gelap internet.