Tuesday, March 26, 2013

MALAS



Korang tau tak?
dalam banyak-banyak benda cacian dan makian
satu benda yang aku selalu diklasifikasikan ialah
'PEMALAS'
hey! aku bukan pemalas
aku cuma..
aku cuma..
aku cuma..
kurang rajin mungkin?

okay FINE!
mungkin aku memang malas
KADANG-KADANG
tapi aku tak rasa jadi PEMALAS itu satu perkara yang buruk
ya, mungkin aku bukan seorang yang terpelajar
sebab aku malas belajar masa sekolah dulu
dan kadang-kadang aku meniru
untuk dapatkan markah yang bagus
tapi sekurang-kurangnya aku tak terlalu MALAS untuk meniru kan??
dan aku tau mungkin ada cikgu2 atau parents yang baca blog aku (kalau ada) akan berkata:
"if you're cheating you will be cheating yourself, you won't learn anything being lazy"
ITU TIDAK BENAR SAMA SEKALI!! OYEAHH!!

kalau aku meniru, aku belajar untuk menyelesaikan masalah
dengan mudah

sebagai contoh:
jika masalah seseorang pelajar itu ialah untuk pass dalam exam,
dia akan buang masa, spending some hours to ACTUALLY LEARNING THINGS,

atau kita ambik cara lebih mudah dan belajar dengan lebih cepat dengan meniru dan mendapat markah yang hebat. kan?

hey aku bukan nak encourage korang untuk meniru atau menipu dalam exam atau quiz
tapi kalau korang berjaya meniru dan terlepas dari tertangkap
korang sebenarnya layak untuk dapat A+ kan?
sebab kita outsmart the teacher.

tapi kalau kantoi meniru, korang memang layak dapat F
sebab korang belum cukup pandai
belum cukup pandai
cukup pandai
pandai
belum cukup pandai untuk menjadi peniru yang sebenar

aku ada ungkapan yang sering bermain di benak fikiran aku
"orang yang malas ialah orang yang bijak"
sebab orang-orang malas ini lah kita dapat hidup kat dunia yang serba kemodenan ni

aku berani bertaruh orang zaman dulu cakap pencipta mesin basuh itu pemalas
Orang Awam: Pemalas sungguh tuan hamba ini, tersangat malas sehinggakan tidak mampu untuk basuh pakaian sendiri?
Pencipta Mesin Basuh: talk to my hand. bweshshshsh.. bweshshshs.. (bunyi mesin basuh)

ataupun orang yang mencipta kereta?

Orang Awam: apa ni?
Pencipta Kereta: I called this, CAR. aku sangat malas sampai aku taknak penatkan kaki aku.

bagi aku, diorang ni orang yang malas untuk sempurnakan satu kerja yang mudah.
malas berjalan? ohsem!!
aku taktau la bagi korang, tapi pada aku diorang ni lazenius people (lazy + genius)

jadi lepas ni kalau lepas ni
parents, cikgu, kawan korang panggil korang PEMALAS
tak perlu marah
tak perlu berasa dendam
tak perlu rasa sedih
BE GLAD
BE PROUD
SAY IT OUT LOUD!

berikut adalah antara PEMALAS yang berjaya;


terlalu malas nak hidupkan lilin
dia jumpa cara untuk atasinya,
THOMAS EDISON
mencipta mentol



mereka terlalu malas nak naik kereta
jadi mereka terjumpa cara utk pergi ke satu-satu tempat dengan lebih pantas
THE WRIGHT BROTHERS
mencipta kapal terbang



kena dump dengan awek
tapi dia malas nak kejar awek dia,
dia jumpa cara nak kembalikan awek dia ke pangkuan
dia duduk depan PC dalam bilik
MARK ZUCKERBERG
mencipta FB



bila diorang punya movie dah nak habis
terlampau malas nak buat movie yang baru
diorang pecahkan siri yang akhir kepada dua bahagian
dan peroleh banyak keuntungan
produser HARRY POTTER dan TWILIGHT




filem INCEPTION
terlalu malas nak fikirkan penamat cerita
diorang biarkan penonton yang fikir sendiri



dia terlalu malas nak fikirkan
translation light bulb dalam BM
dia gunakan khidmat Google Translate
Azri Azroie
masih bujang

postquam-scriptum:
"if you never been lazy and never done thing easier,
you probably not smart enough"

postquam-post-scriptum:
“I choose a lazy person to do a hard job. Because a lazy person will find an easy way to do it.”
-Bill Gates



No comments: