Saturday, February 2, 2013

KEMAS?



Semalam kawan aku call bertanya,
"Bro, tolong aku. Bagitahu aku definisi KEMAS!"

Aku raba diri sendiri,
kemudian lega mengingatkan aku ni manusia bukan Kamus Dewan.
Lalu aku balas balik,
"Slow down tiger! Cer citer cer citer!"

"Aku ada tanya seorang awek ni.
Dia awek idaman aku. Comel. Lembut. Sopan. Hot. Comel..."


"OK, i got it. Lurus ke titik laa..(straight to the point)"


"Aku tanya dia apa ciri lelaki idaman dia.
Dia jawab, dia tak memilih sangat,
dia cuma nak yang BAIK dan KEMAS."


"Ok, apa masalahnya?"


"Masalahnya, tang BAIK tu aku faham.
Tapi tang KEMAS tu, aku tak berapa dapat.
Kemas bagi sekolah ialah rambut pendek, baju tuck-in, kasut bersih.
Kemas bagi universiti ialah baju berkolar, tak ada jeans, berkasut.
Kemas bagi orang berkerja ialah baju kemeja, tie, tali pinggang, kasut kilat.
Tapi kemas bagi perempuan apa pulak?"

Sekali lagi aku raba diri sendiri,
kemudian lega mengingatkan diri aku ni lelaki, bukan perempuan.

"Bukankah soalan tu untuk perempuan.
Jadi, kenapa kau tanya aku?"

~~~~~~~~~~~~~Suasana sunyi seketika.

"Haha, pokok pangkalnya KEMAS tu apa?"

boleh bantu aku?


1 comment:

Azuan Salim said...

kemas dari segi pembawakan diri kita kot...karakter dan cara kita menguruskan kehidupan....hehe