Sunday, February 17, 2013

Aku "Tak Suka" Doktor


Tahu tak antara sebab aku tak suka doktor?
Disebabkan soalan bodoh yang selalu diajukan.




Maaf didahulukan kalau ada doktor baca blog aku
(aku rasa tak ada...),
tapi, aku cukup marah dengan kebanyakan doktor yang aku jumpa,
kebanyakan di klinik juga di hospital,
soalan pertama dia adalah
"Sakit apa?"

Wehh!
Aku datang klinik sebab aku nak tahu aku sakit apa.
Kalau aku datang klinik dan bagitahu aku sakit apa,
maknanya akulah doktor, yedakk?

Aku faham,
maksud sebenar doktor-doktor yang kerap tanya soalan tu
ialah dia nak tahu kenapa kita nak jumpa dia.
Jadi, apa kata rephrase sikit, jadi,
"Apa boleh saya bantu?"
atau
"Kenapa ya?"

Pernah dulu sekali aku demam,
aku tunggu nombor giliran aku muncul kat dinding klinik,
tiba giliran aku,
aku pergi jumpa doktor, dia tanya sakit apa,
aku jawab demam. Pastu dia pegang dahi aku,
dia tulis-tulis, dia suruh keluar,
15minit nama aku dipanggil kat kaunter,
pastu dia bagi panadol dua papan,
kena bayar RM30 termasuk fee consultation doctor.

Beb!
Panadol dua papan aku pun boleh beli kat 7E dengan harga jauh lagi murah.
Raba dahi dan kata demam, mak aku pun selalu buat.

Aku tak puas hati, aku pergi klinik lain yang lebih 'mesra',
tengok-tengok aku suspek denggi.
Dia suruh aku masuk wad, tapi aku degil.
Aku tidur seharian kat rumah dan minum 100plus beberapa botol besar.
Dua hari kemudian, aku main futsal.

Kalau ada doktor baca entri ni,
please, jangan ambil mudah mana-mana pesakit korang.
Tambahan pula doktor-doktor hospital dan klinik kerajaan.
Tahulah tak sabar nak masuk swasta,
tapi jangan laa ambil mudah je.
Kadang-kadang, kesian makcik-makcik tua kena herdik kena tengking.
Pernah depan mata aku jadi. Sakit hati ooo..
Cuba yang kena marah, kena herdik tu mak abah kita.
Sakit tak hati?

Oh!
Bab herdik-herdik tu, termasuk nurse sekali.
Selalu aku nampak nurse marah-marah pesakit.
Baru nurse kot, jangan kerek sangat.

2 comments:

Azuan Salim said...

utk yg bakal ni..ok noted..haha...tp rasanya kadang2 je dr buat camtu..slalunye maybe ma(medical assistant) kot yg buat camtu..diowang nk senang.tak buang masa......

Azro!e said...

hahaha
tapi dalam setiap pengalaman aku bersama doktor akan berakhir dengan fenomena ini.
mungkin kau bakal doktor boleh ubah situasi ni.