Tuesday, January 29, 2013

Jangan pernah berhenti berdoa

pernahkah kalian merasa?
akan menerima satu kegagalan paling buruk dalam hidup?
setiap hari berdoa agar kegagalan itu tidak sampai?

aku pernah..
setiap malam aku berdoa..
meminta, memohon agar aku tidak gagal..
air mata lelaki jatuh seperti seorang anak kecil meminta dibelikan permainan..
terbayangkan wajah ibu ayahku menangis, kecewa..

aku tersentap sejenak..
seorang yang berdosa, meminta bantuan yang Maha Esa?
apakah doaku akan dimakbulkan?

terasa seperti bahuku dipikulkan dengan gunung..
terasa seperti pesalah jenayah menunggu masa untuk dihukum gantung..

tanggapan aku salah..
sebenarnya..
Allah Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..
Allah Maha Pengampun..
Allah Maha segala-galanya..


Firman Allah Ta’ala;
Maksudnya :
 “Dan Tuhanmu berfirman : “Berdoalah kepadaKu, nescaya akan ku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembahKu akan masuk Neraka Jahannam dalam keadaan hina.”                                    
(Ghafir : ayat 60)


Sabda Rasulullah SAW;
Maksudnya : “ Doa itu adalah ibadah, Tuhanmu telah berfirman, berdoalah kamu kepadaKu, nescaya pasti aku akan perkenankan.”
( Riwayat Abu Dawud, Tirmizi dan Ibn Majah)

postquam-scriptum:
Believe in Allah and have FAITH

No comments: