Monday, December 31, 2012

sempurnakah kita?


Semalam,
adalah hari paling awkward.
sebab hari ni dah masuk tahun baru.
Jadi, muka aku memang macam ni.



Terbangun di pagi hari dan bertanya kepada diri,
"Berapa lama sudah aku bernafas sendiri?"

Jawapannya,
sehingga waktu entri ini dipublish,
aku sudah bernafas sendiri selama

7665 hari
bersamaan dengan

183960 jam
bersamaan dengan

11037600 minit

juga, aku sudah melepasi 5 kali 29 Februari.
Jika setiap hari dalam hidup aku, aku simpan RM1,
maka simpanan aku telah mencapai RM 7,665.00
Realitinya, simpanan bank aku pun tak sampai angka itu.

Satu persoalan timbul,
dalam 11037600 minit yang telah aku lalui,
berapa minit betul-betul aku gunakan masa semaksimumnya?
Berapa minit betul-betul aku habiskan untuk maju ke depan?
Berapa minit sudah terbuat dek kerana kemalasan?

Akhirnya,
aku sampai ke satu konklusi.
Setiap minit kita amat berharga.
Gunalah ia sebaiknya, sama ada untuk diri sendiri,
atau orang di sekeliling, atau untuk agama,
untuk bangsa, juga untuk negara.

Jadikan setiap saat kita berguna.

1 comment:

Rafiq Naemah said...

tumpang lalu.... ^_^
http://rafiq-icelemontea.blogspot.com/