Monday, November 12, 2012

not judging, just understanding.


gambar hiasan

Amatlah menjadi satu isu pada aku tentang lelaki yang memakai cermin mata gelap DI DALAM BANGUNAN.
Kebanyakannya dalam shopping mall.

Tapi,
aku bukanlah suka sangat melabel orang tanpa sebab,
maka, dari menghukum, aku cuba memahami.

Atas sebab tertentu,
semalam aku ke sebuah shopping mall ni.
Bernasib baik, aku dapat bertemu hampir 8 orang lelaki yang bercermin mata gelap di dalam shopping mall itu.
Tapi yang paling menarik, ada seorang lelaki ni.

Penampilan memang sangat aneh.
Bertopi felt, bermafla, berseluar pendek takat lutut, berkasut kanvas.
Bila difikirkan, kelakar pulak ada insan yang sebijik dengan description aku tu.

Aku tiada niat nak ekori dia.
Tapi kebetulan perjalanan kami di laluan yang sama.
Dia berjalan dengan seorang kawan lelaki,
gerak tubuh dia kelihatan sangat 'poyo'!
Oopps! Jangan menghukum, harus memahami.

Bersinggah di sebuah kedai baju,
baju yang dipegang dan diacahnya hanyalah baju ketat berkolar V.
Selama aku hidup, aku dapat tahu hanya golongan lelaki tertentu sahaja yang suka baju berkolar V ketat ni.
Sabar! Jangan menghukum, harus memahami.

Dia (dan kawannya) terserempak seorang kawan lain.
Bertepuk tampar sesama mereka..
Yang kawan baru dijumpainya itu, adoh, camne nak cakap ek??
Tangannya kelihatan sentiasa 'patah',
bergerak-gerak macam 'sotong'..(fahamkah anda?)
Aduh!! Jangan menghukum, harus memahami.

Mereka kelihatan seperti berbual-bual mengenai seluar yang dipakai encik 'poyo' ni..
Raba sana, belek sini.
Kelakar plak, nak je aku curi dengar apa yang diorang bualkan tentang seluar tu.
Sekali, dirabanya kawan tu di kawasan tengah itu.
Lepas tu mereka ketawa kuat.
AKU? Meremang!!
Cukup! Jangan menghukum, harus memahami.

Seketika,
encik 'poyo' tu menanggalkan topi feltnya.
Dari jauh, jelas kelihatan dia memakai subang hanya di satu belah telinganya sahaja.
Aku tak pasti kesahihannya, tapi kawan aku pernah kata lelaki yang bersubang di sebelah telinga adalah songsang.
Dan sedang aku berfikir tentang itu,
encik 'poyo' sedang mengusap belakang badan kawannya.

That's it!
Aku selesaikan apa yang aku perlu buat di situ.
Dan aku berambus dari tempat itu.

Mungkin kelihatan terlalu menghukum dan melabel,
tapi sejak dari itu, pada aku
kalau anda lelaki,
pakai cermin mata gelap dan topi felt,
bermafla, berseluar pendek dan berkasut kanvas,
ANDA ADALAH MANGSA FESYEN.

Tapi,
jika anda lelaki,
pakai cermin mata gelap dan topi felt,
bermafla, berseluar pendek dan berkasut kanvas,
suka baju V-neck, bersubang di sebelah telinga,
meraba kawan lelaki dan biarkan diri diraba kawan lelaki,
ANDA ADALAH MANGSA FESYEN yang GAY!




postquam-scriptum:
OK, secara peribadi,
aku nak berpesan kepada semua lelaki,
jika anda bukan gay, sila jangan berpakaian seperti di atas.
Dan untuk perempuan, sila jangan biarkan pasangan anda/ abang anda/ adik lelaki anda berpakaian seperti di atas.
Kesian, mangsa fesyen. 

No comments: