Sunday, October 21, 2012

.Penghargaan.


Sebelum apa-apa, biar aku jelaskan dulu yang entri ini hanya berdasarkan pemerhatian dan pemahaman aku sebagai lelaki, tidak ada niat mahu melabel sesiapa..
Seandainya anda terasa, itu hanya kebetulan sahaja..
Kalau marah dan nak lepaskan, silakan beri komen 'membina' anda..






'INGIN DIHARGAI? BELAJAR MENGHARGAI DULU...'

Dari ayat tersebut,
seolah-olah ditujukan buat si perempuan..
Namun hakikatnya, penyataan di atas adalah universal..
Lelaki dan perempuan...

Pengalaman aku,
bila kita bersama seseorang,
bagi pihak lelaki, sekurang-kurangnya perlu ada rasa hormat pasangan terhadap kita...
Mungkin dari inilah perempuan banyak kata lelaki 'EGOIS'
adakah salah kenyataan tersebut?

Lelaki (bakal) ketua keluarga,
maka seharusnya lelaki dihormati..
keputusannya didengar, kalau tak kurang setuju, berbincang...
Bukan bererti perempuan sentiasa kena kongkong,
tapi keharmonian perempuan dijaga apabila dilindungi lelaki,
disayangi lelaki,
dibelai lelaki,
dimanja lelaki...

Ok,
aku tidak mahu memasukkan hal lelaki yang jadikan perempuan tempat lepas amarah..
dilempang, dipukul, disepak, diterajang..
aku sendiri sebagai seorang lelaki menolak seratus peratus perlakuan durjana tersebut,

Namun,
adakah ini bermaksud lelaki tak boleh bertegas dengan perempuan??
Alaaa,
setakat tinggi suara sekali sekala, apa salahnya??
Kata perempuan penuh dengan kesabaran...
Jadi, kalau dah sayang, sabar je laa...




Perempuan,
tepuk dada sendiri,
adakah anda mahukan lelaki yang SENTIASA menurut kata anda??
jika jawapan anda 'YA'
aku ucapan 'GOOD LUCK!' dalam mencari TEMAN HIDUP...
bagi yang dah berkahwin dan mahukan suaminya begitu,
juga ucapan 'GOOD LUCK' dalam mempertahankan rumahtangga...
Mungkin ni jugak punca perceraian seperti permainan masyarakat masa kini..

Aku pernah jumpa orang yg merungut tentang dirinya tidak dihargai..
dan aku tergelak terhadap kenyataannya...
Seingat aku laa,
dia susah menghargai lelaki..
memaksa orang lain berubah dengan alasan masa depan,
adakah itu perbuatan orang yang menghargai??

Just don't put all the blame on the opposite site,
because one finger points to other is 4 fingers back to you...
Kita manusia, jika kita kata orang salah,
adakah kita tidak pernah melakukan kesalahan??

Yang penting, berikan peluang..

No comments: