Monday, September 3, 2012

.tarikh perkahwinan mungkin?.



Ok,
Aku ada satu masalah di mana aku suka kaitan sesuatu perkara dengan tarikh.
Seperti tarikh 29 Februari yang muncul hanya sekali setiap empat tahun.
Aku selalu berniat nak buat sesuatu yang spesial pada tarikh ini,
tapi selalunya berakhir dengan tiada apa-apa.
Hanya sekadar hari biasa yang sama seperti hari-hari yang lain.

Bagi yang tak tahu,
29 Februari hanya muncul setiap empat tahun
disebabkan bumi mengambil masa 365 1/4 hari untuk mengelilingi matahari.
Sebab payah sangat nak kira 1/4 hari tu,
jadi 1/4 tu dikumpulkan setiap 4 tahun menjadi satu hari dalam tahun lompat.
Maka, setiap tahun lompat ada 366 hari.
Cara nak tahu satu tahun itu tahun lompat ataupun tidak
ialah dengan mengambil dua digit terakhir tahun itu dan bahagikan kepada 4.
Kalau jawapannya tiada baki, maka tahun itu tahun lompat.
Sebagai contoh, tahun 2012.
12 boleh dibahagi 4 tanpa baki.
Maka 2012 adalah tahun lompat.
Tahun 1986 bukanlah tahun lompat sebab 86 bahagi 4 ialah 21 baki 2.
Tapi tahun 1986 ialah tahun di mana komet Halley menghampiri Bumi setiap 76 tahun.
Itu menyebabkan tahun 1986 ialah tahun yang AWESOME!

Ok,
perenggan di atas hanyalah maklumat trivia.
Kebanyakan orang dah tahu pun info tu.
Tapi pada yang tak tahu,
info tu sangat berkesan untuk dijadikan ayat pembuka bicara jika berjumpa dengan awek cun.

"Hai, tahukah awak Bumi berputar mengelilingi matahari selama 365 1/4 hari?
Sebab tu setiap 4 tahun ada satu hari extra."
Kesannya hanya ada dua;
sama ada awek tu buat muka kagum dengan kebijaksanaan korang,
atau awek tu buat muka takut sebab tetiba je korang nak jadi cikgu sains untuk dia.
Your choice.

Ok, bye.
Jumpa di entri seterusnya..
Entah berapa tahun cahaya lagi pun aku tak tahu.



postquam-scriptum: 'Tahun cahaya (light years) adalah unit untuk JARAK, BUKAN untuk MASA. 

No comments: