Friday, September 28, 2012

.SUPERPOWER.


Kalian tahu apa yang membuatkan kita jadi istimewa?
Memiliki kuasa luarbiasa.




Aku yakin,
bukan aku seorang,
tapi majoriti dari kita mesti paling tidak pernah berharap memiliki kuasa luarbiasa.
Mungkin akibat dari pengaruh rancangan TV, wayang ataupun sekadar kuat berangan,
tapi setiap dari kita mesti pernah ada momen di mana
tertimbulnya pemikiran seperti
"Kalaulah aku boleh terbang, mesti boleh lari dari jam"
atau
"Kalaulah masa boleh dihentikan, mesti aku boleh tatap muka dia lama-lama."

Akupun manusia.
Malah, aku manusia yang kuat berangan.
Jadi, memang adalah angan-angan nak miliki kuasa luarbiasa.

Berikut adalah ENAM kuasa luarbiasa yang aku idam-idamkan.
Walaupun kedengaran agak kurang matang,
tapi menjadi matang adalah pilihan, bukan kemestian, kan?



Flight adalah kebolehan untuk terbang,
manakala Levitation adalah kebolehan untuk terapung di udara.

Ini adalah kuasa yang dari kecil aku idamkan.
Sebab kenapa aku suka terbang ialah sama dengan sebab kenapa aku suka tunggang motosikal berbanding memandu kereta.
Sebabnya aku suka perasaan angin bertiup ke muka.
Kalau aku boleh terbang, maka aku tak perlukan lagi mana-mana kenderaan.

Daya apungan pula,
sebab bilik aku sangat sempit dan bersepah.
Kalau aku boleh terapung,
mesti tiada masalah seperti tersepak kaki katil, terpijak kepala tali pinggang dan lain-lain.
Hehehe




Dua benda fiksyen yang aku suka ialah
time-travelling dan zombie apocalypse.
Memandangkan zombie bukan kuasa luarbiasa,
maka menjelajah masa menjadi pilihan aku.

Hiro Nakamura adalah salah satu watak dalam siri Heroes.
Aku secara spesifik merujuk kepada kuasa Hiro Nakamura
kerana Hiro mampu manipulasi ruang dan masa,
bermakna dia mampu menghentikan masa,
melambatkan masa,
jelajah ke masa silam,
jelajah ke masa akan datang,
dan paling best, teleportasi.

Kalau aku ada kuasa ini,
bayangkan betapa banyak perkara mampu aku lakukan.
Pergi bertemu Hang Tuah,
bergambar di waktu pengisytiharan kemerdekaan,
main lari-lari di zaman dinosaur,
bertemu Isaac Newton di bawah pokok epal,
bersarapan di Tokyo, makan tengahari di New York,
dan macam-macam lagi.

Best kan?




Hyperthymesia adalah kebolehan untuk tidak lupa dengan apa yang dilihat.
Hyperthymesia bukanlah fiksyen,
ianya merupakan satu abnormaliti dalam tubuh manusia.
Pemilik hyperthymesia mampu mengimbau segala yang dilihatnya sepanjang hidup hingga ke perkara yang teliti.

Carrie Wells adalah watak dalam siri TV Unforgettable
di mana dengan kebolehannya, dia menjadi polis bahagian siasatan jenayah dan menumpaskan pelbagai kejahatan dengan kebolehannya.
Ala, macam dapat ingat kembali setiap detail di tempat kejadian dan membantu pasukannya mengumpul bukti untuk disabit kesalahan.

Aku secara spesifik merujuk kepada kebolehan Carrie Wells
kerana dia mampu imbau apa sahaja diingatannya bila mana dia mahukan,
sedangkan pemilik sebenar Hyperthymesia di dunia kita
menganggap ianya satu bebanan kerana dia melihat kenangan lalu
sebagai satu projektori yang tidak berhenti
dan sampai satu tahap,
dia gagal membezakan mana kenangan dan mana realiti.

Ya.
Hyperthymesia merupakan satu penyakit.




Hahaha,
sama ada aku terlalu terserap ke dalam minat aku terhadap Naruto, aku pun tak pasti.
Apa yang aku pasti,
aku kadang-kadang agak tertekan bila perlu buat banyak perkara dalam satu masa.

Kage Bunshin no Jutsu, kepada yang tidak tahu,
adalah kebolehan menghasilkan salinan klon kepada diri sendiri.
Klon tersebut mampu membuat tugas seperti badan asal
sehinggalah badan asal berkeputusan untuk menghapuskan (membatalkan) klon itu.
Dan segala ingatan klon itu akan diterima oleh badan asal selepas klon itu dibatalkan.

Aku secara spesifik merujuk kepada kuasa Naruto
sebab dia mempunyai chakura (kuasa) yang banyak dan membolehkan dia menghasilkan klon yang sangat banyak tanpa memenatkan diri.

Bayangkan,
aku nak layan movie dalam laptop, dan dalam masa yang sama perut lapar.
Buat satu klon, suruh klon tu pergi makan banyak-banyak sedangkan aku duduk terbaring melayan movie.
Habis klon tu makan, batalkan klon, dan perut aku pun menjadi kenyang.

Aku juga mampu pergi ke kenduri kawan-kawan yang bertindih tarikh.
Best, kan?




Shape-shifting, seperti namanya, adalah kebolehan berubah bentuk.
Seperti contoh, aku boleh berubah dari wajah aku yang kurang kacak ni ke wajah Aaron Aziz dengan senangnya tanpa pembedahan.

Mystique ialah satu watak jahat dalam siri X-Men.
Dia berkebolehan menjadi bentuk siapa sahaja yang dia mahu
malah suara, gaya tubuh dan ketinggian juga berubah
membuatkan pihak lawan menganggapnya sebagai seorang yang leceh untuk ditentang.

Aku secara spesifik merujuk kepada kuasa Mystique
kerana aku suka Mystique.
Dia cool. Dia jahat. Dia licik.
Tapi yang penting,
kalau dia berubah, dia akan berubah dengan baju sekali.

Bayangkan,
aku rasa nak tukar baju dari T-shirt kepada kemeja,
aku hanya perlu shape-shifting.
Taaadaaa!
Baju dah bertukar tanpa perlu tukar rupa.

Tapi kuasa shape-shifting ni selalu dikaitkan dengan kecelaruan identiti.
Mana taknya, berkali-kali bertukar rupa,
sampai tahap dah tak tahu dah rupa sebenar, kan?
Bahayanya...




Telekinesis dan Psikokinesis boleh dikatakan sama.
Kebolehan menggerakkan objek dengan hanya guna kuasa minda.
Macam Jean-Grey dalam X-Men dan Sylar dalam Heroes.

Kebolehan ini selalunya dikaitan juga dengan telepati,
tapi aku kurang berminat dengan telepati.

Kebolehan menggerakkan objek tanpa menyentuhnya adalah sesuai untuk orang malas macam aku.
Contohnya, sedang tonton TV dan mahu tukar channel,
sedangkan remote berada di 2 meter di hadapan.
Nak gerakkan badan, dan cukup selesa dah.
Nak panjangkan tangan, tak sampai.
Jadi, kalau ada telekinesis, masalah selesai.

Aku juga ada berfikir panjang.
Kalau ada telekinesis yang cukup hebat,
kita juga boleh terbang.
Ye laa,
kalau mampu terbangkan objek lain,
kenapa tak mampu nak terbangkan diri sendiri, kan?



xxxxxx

Itulah enam kuasa luarbiasa yang aku idam-idamkan.
Tak dapat semua, dapat salah satu pun dah OK.

Ada kajian psikologi yang pernah aku baca,
dengan menyenaraikan kuasa luarbiasa yang kita idam-idamkan,
kita dapat nilai siapa diri kita yang sebenar.

Hmm, kalau aku..
Mungkin aku adalah manusia yang pemalas tapi bercita-cita tinggi kot..

Monday, September 17, 2012

.ciri-ciri idaman.



Ciri-ciri idaman.

Aku bet, semua dari kita ada ciri-ciri pasangan idaman.
Yang masih bujang, list ciri-ciri itu mesti panjang berjela.
Tapi, adakah yang sudah kahwin itu mendapat segala ciri-ciri idamannya pada pasangan mereka?

Itu persoalannya.


Berlambak aku jumpa,
bukan sekadar kawan, malah sedara mara aku sendiri selalu meletakkan ciri-ciri idaman dalam bakal pasangan mereka yang kurang realistik.
Nak yang muka Korea lah,
yang tinggi bergayalah,
yang bergaji tinggilah.

Tapi adakah yang bermuka Korea, tinggi bergaya dan bergaji tinggi itu mahukan mereka?





Mari letakkan diri aku sebagai contoh.
Aku sukakan Emma Stone.
but, versi betudung dan berkaca mata. tak tahu kenapa aku sukakan wanita yang berkaca mata, lebih comel mungkin?
Aku sangat berharap bakal isteri aku nanti, kalau bukan Emma Stone, paling tidak memiliki mata cantik dan suara seksi macam dia.

Mahu memiliki Emma Stone yang bertudung dan berkaca mata adalah sesuatu yang mustahil.
Tapi dengan hanya menginginkan gadis bermata cantik dan bersuara seksi macam Emma Stone adakah ia merendahkan kebarangkalian aku untuk dapat?
Kalau aku dapat berjumpa dengan gadis sedemikian,
adakah gadis itu sukakan aku?
Dengan melihat pada cermin, aku rasa gadis biasa pun fikir beratus kali kalau nak suka dengan aku, kan?

Semuanya tentang realistik pemikiran.
Mahukan sesuatu yang indah bukan kesalahan.
TETAPI,
meletakkan sesuatu yang indah sebagai sesuatu yang mesti diperolehi adalah, pada pendapat aku, satu penyeksaan.
Akibatnya,
jodoh di depan mata diabaikan,
tetapi sesuatu yang mustahil pula diangankan.

Jika semua orang berfikir secara realistik,
maka dunia akan jadi tempat yang lebih aman.

Maka,
sekarang aku tidak lagi inginkan Emma Stone.
Cukuplah sekadar seseorang isteri yang boleh jaga makan pakai aku,
sedikit cantik supaya sedap mata memandang,
memakai cermin mata dan bertudung itu perlu,
memahami setiap kata dan perbuatan aku,
umur mesti sama atau bawah aku,
percaya kepada setiap tindakan aku,
tidak mudah dihasuti rasa cemburu,
meletakkan martabat suami sebagai darjat yang tinggi,
kalau masak ketam, tidak memaksa aku makan,
apabila diajak pergi ke ekspo cosplay, tidak akan membantah,
memilih untuk bersama aku daripada menonton rancangan di TV,
tidak mempersoalkan duit aku yang banyak melayang kepada komik, games dan lagu,
tidak pergi jauh dari aku apabila aku kentut di khalayak ramai,
tidak memaksa aku pakai baju pink,
tidak kisah badan aku berbau, malah lagi suka,
bila aku korek hidung dan calit dekat baju dia, dia balas balik dengan korek hidung dan calit pada baju aku,
tidak peduli aku keluar dating dengan hanya berselipar,
tidak kisah aku malas sikat rambut,
tidak suka melaga-lagakan sudu dan garfu dengan sengaja,
tolong kau korek telinga,
tolong gosok belakang aku masa mandi,
tolong basuhkan tempat najis kucing yang aku bela...

...dan banyak lagi.

Tapi ada ke wujud gadis yang bercirikan sedemikian?
Atau Emma Stone bertudung dan berkaca mata lagi mudah?

Friday, September 7, 2012

.cita-cita.




Tahukah kalian,
antara kesilapan besar aku dalam kehidupan ialah tidak mempunyai cita-cita semasa kecil.

Selalu sewaktu kecil,
kita akan ditanya apakah cita-cita kita sewaktu dewasa.
Dan setiap kali ditanya,
aku tak pernah berikan jawapan yang sama.
Setiap kali ditanya, jawapannya berubah.
Doktor.
Polis.
Pelukis.
Arkitek.
Pegawai Bank.
..dan banyak lagi.

Pada satu ketika pada usia 15 tahun aku pernah terfikir,
"Cita-cita adalah untuk orang yang tak mahu berusaha.
Asalkan kita berusaha bersungguh-sungguh meningkatkan diri, kita boleh jadi apa sahaja yang kita mahu."

Malangnya,
AKU SILAP.

Hidup tanpa cita-cita seolah-olah satu perjalanan panjang tanpa destinasi.

Bayangkan kita naik bas tanpa hala tuju.
Penat.
Tiada arah.
Tiada tujuan.
Tiada noktah.

Aku kagum dengan beberapa kawan aku.
Ada seorang ni begitu nekad nak jadi penyanyi dari kecil lagi.
Alhamdulillah, dia bergelar penyanyi terkenal kini walaupun banyak dugaan telah ditempuhi.
Ada seorang ni, kini seorang pemain bola sepak terkenal sedangkan sewaktu dulu,
cita-cita untuk menjadi seorang pemain bola sepak terkenal diketawakan rakan satu kelas.

Aku.
Hanya sehari dua belakangan ini baru aku tergerak mempunyai cita-cita.

Persoalannya,
adakah aku sudah terlambat untuk mempunyai cita-cita dan mengejarnya.
Ataupun aku perlu teruskan dengan apa yang ada
dan menjadi manusia yang ditelan tuntutan dunia tanpa cita-cita?

Kadang-kadang,
aku berharap aku boleh melompat masa ke zaman kanak-kanak dan menanam kepentingan cita-cita dalam diri yang yang kecil.

Tuesday, September 4, 2012

Selepas 20 Tahun...




Sedang seorang lelaki tua sibuk slide skrin tablet PC di tangannya untuk membaca berita dari laman sesawang, datang seorang kanak-kanak baya 5-6 tahun meluru ke ribanya.

"Atuk, atuk!"
Pekat pelat si kecil masih jelas. Namun itu yang dikatakan sesetengah kita 'tomey'.

"Kenapa cucu atuk ni? What's up pal?"
Atuk pun meletakkan tablet PC ke tepi, mengabaikan apa sahaja berita yang dicanang media, dan merangkul kedua belah ketiak cucunya, angkat, dan meletakkan cucunya selesa di atas riba.

"Semalam cikgu kat tadika bagi assignment."

"Pergh!!"
Bentak hati kecil Si Atuk.
"Budak-budak zaman sekarang ni, kecik-kecik dah guna perkataan 'assignment'. Aku dulu masuk U baru faham assignment tu hape."

"Apa assignmentnye Cu oi?"

"Gini.. Cikgu cakap suruh ceritakan pengalaman berharga zaman muda ahli keluarga. Ada kawan cakap datuk dia dulu ahli politik. Ada nenek sorang ni pula, dulu pernah jadi artis terkenal siap kawen dengan lelaki ada Ferrari lagi."

Kerut kedut di dahi si Atuk dah bertambah. Kepelikan.

"Atuk pulak? Muda-muda dulu apa perkara membanggakan pernah Atuk buat?"

.....

....

...

..

Lama si Atuk merenung muka berharap cucunya untuk mendengar pengalaman muda dia. Itu bukan masalah.

Masalahnya,
perkara paling membanggakan si Atuk pernah buat semasa zaman muda adalah menjadi penyanyi dan Blogger dengan setiap post blog mendapat 1-2 komen sahaja.

Sudah pasti, itu bukanlah sesuatu yang besar dan boleh dibanggakan.

Tapi, apa patut si Atuk beritahu cucunya?

Si Atuk sudah berpeluh, sementara cucunya masih menatap wajah si Atuk dengan penuh sinar harapan di matanya.





-------------------


Aku terjaga.
Deng!!

Rupanya mimpi.
Tu laa, sapa suruh tidur lepas Asar nak ke Maghrib?
Kan dah mimpi merapu.



Tapi,
aku ada satu prinsip tentang mimpi.

Jika kita mimpi,
dan bila terbangun kita masih lagi ingat mimpi itu dengan jelas,
maka mimpi itu adalah satu petunjuk kepada kita tentang sesuatu.
Mimpi itu ada maksud tersirat yang perlu kita ungkai.
Adalah menjadi tanggungjawab kita merungkai maksud sebenar mimpi tersebut.

Dan untuk mimpi di atas,
ianya mudah.

"You need to get off the computer, get out and enjoy life!"



postquam-scriptum: Dan dengan itu, aku bersungguh-sungguh mahu menghabiskan azam tahun ini.

Monday, September 3, 2012

.tarikh perkahwinan mungkin?.



Ok,
Aku ada satu masalah di mana aku suka kaitan sesuatu perkara dengan tarikh.
Seperti tarikh 29 Februari yang muncul hanya sekali setiap empat tahun.
Aku selalu berniat nak buat sesuatu yang spesial pada tarikh ini,
tapi selalunya berakhir dengan tiada apa-apa.
Hanya sekadar hari biasa yang sama seperti hari-hari yang lain.

Bagi yang tak tahu,
29 Februari hanya muncul setiap empat tahun
disebabkan bumi mengambil masa 365 1/4 hari untuk mengelilingi matahari.
Sebab payah sangat nak kira 1/4 hari tu,
jadi 1/4 tu dikumpulkan setiap 4 tahun menjadi satu hari dalam tahun lompat.
Maka, setiap tahun lompat ada 366 hari.
Cara nak tahu satu tahun itu tahun lompat ataupun tidak
ialah dengan mengambil dua digit terakhir tahun itu dan bahagikan kepada 4.
Kalau jawapannya tiada baki, maka tahun itu tahun lompat.
Sebagai contoh, tahun 2012.
12 boleh dibahagi 4 tanpa baki.
Maka 2012 adalah tahun lompat.
Tahun 1986 bukanlah tahun lompat sebab 86 bahagi 4 ialah 21 baki 2.
Tapi tahun 1986 ialah tahun di mana komet Halley menghampiri Bumi setiap 76 tahun.
Itu menyebabkan tahun 1986 ialah tahun yang AWESOME!

Ok,
perenggan di atas hanyalah maklumat trivia.
Kebanyakan orang dah tahu pun info tu.
Tapi pada yang tak tahu,
info tu sangat berkesan untuk dijadikan ayat pembuka bicara jika berjumpa dengan awek cun.

"Hai, tahukah awak Bumi berputar mengelilingi matahari selama 365 1/4 hari?
Sebab tu setiap 4 tahun ada satu hari extra."
Kesannya hanya ada dua;
sama ada awek tu buat muka kagum dengan kebijaksanaan korang,
atau awek tu buat muka takut sebab tetiba je korang nak jadi cikgu sains untuk dia.
Your choice.

Ok, bye.
Jumpa di entri seterusnya..
Entah berapa tahun cahaya lagi pun aku tak tahu.



postquam-scriptum: 'Tahun cahaya (light years) adalah unit untuk JARAK, BUKAN untuk MASA.