Friday, September 2, 2016

Oh Cermin!

Yo wadup bro?
How did your struggles go?
Hope it wasn't dificult, its typical
When situations get critical
The mental, the physical
Resolve with medicinal

As an individual
In a society political
Justice invisible
People with no principle, its pitiful
Yes we need a miracle
Ia a world so digital
It's all about the visuals

Now who is the criminal?

Berikan isi hatimu
Luahkan persaanmu
Didalam kau ada aku
Oh cermin!

They say it's traditional
Culture divisional
Love so conditional
Make your life unliviable

Their laws are so predictable
In need of provisional
In a time transitional
Makes your freedom dismissible

- Salammusik

Thursday, May 26, 2016

Kedai Saikik

pernah tak kalian
dalam situasi yang dimana
orang yang kalian tak kenal
tibatiba tegur dan tahu nama

situasi ini terjadi pada aku
aku selalu pergi kedai runcit
yang terletak di gate belakang uia
beli barang dan makanan serta minuman ringan

selalu lepas aku bayar
aku terus chow
cakap terima kasih
saya beli dengan harga ini
apa semua tu lah

tibatiba nak dijadikan cerita
aku pergi kedai tu
beli air minuman berkarbonat
dan makanan ringan

lepas aku ckp saya beli
makcik yang jaga kedai tu
tegur cakap
'terima kasih azri, saya jual'

aku dalam keadaan terpingapinga
mempersoalkan
makcik ni tahu nama aku weh
ini satu perkara yang aneh
tapi aku biarkan
mungkin dia terdengar nama aku
waktu kawankawan aku panggil

the next week
aku pergi dengan urusan yang sama
tapi kali ni anak makcik tu jaga kaunter
lawa lah jugak awek tu (kahkah)
aku cakap
'terima kasih, saya beli ye'
pastu dia balas
'samasama azri, saya jual'

lagi lah aku terkejut
apahal diorang tahu nama aku?
aku pun tanya lah
'macam mana awak tahu nama saya?'

pastu dia gelak dengan gaya ayu
'nametag awak dekat dompet'
lahhhhh
punya lah aku ingat diorang anak beranak ada kuasa saikik (read: psychic)
rupanya ada nametag aku.

aku pulang masuk ke uia dengan senyuman
selepas beberapa ketika
aku menyesal
aku tak tanya nama dia
apahal?!



pernah tak kalian dalam situasi ini?

Saturday, May 21, 2016

Golongan #1


Dalam hidup kita ni
Kita akan terjumpa dengan dua golongan
Dan kita pun akan tergolong antara mereka

Pertama
Golongan yang mempunyai pendirian yang tetap

Golongan ni kau sembang lah macam mana pun
Kalau diorang kata A
A lah sampai kiamat
tiada tolak ansur dari segala aspek

bagus ada pendirian yang tetap
diorang dah set satu matlamat
yang mana akan diorang capai
baling lah onak duri lautan api batuan kabalt pun
diorang akan capai jugak matlamat
tiada apa yang mampu menghalang

Kedua
Golongan yang takde pendirian langsung

Golongan ni kalau lepak dengan Golongan yang pertama
akan sokong A
Kalau lepak dengan Golongan yang kedua,
takde kata putus
pusingpusing kat situ je

bagusnya golongan yang kedua ni pulak
sikap bertolak ansur dan tidak berpendirian itu dapat membantu
diorang survive dalam pancaroba kehidupan seharian

Manusia memang takkan dapat lari dari kesilapan dan kekurangan
terima lah mereka seadanya
tanpa mereka dunia ni tak seimbang
macam yin dan yang
perlukan satu sama lain


Kalian di pihak yang mana?

.gambarbetmentuhiasansemata.
.akusipemerhati.

Friday, May 6, 2016

Rambut



Mesti ada antara kalian kata,
"Kalau rambut panjang nak ikat tapi terkeluar-keluar,
maknanya rambut tu tak cukup panjang untuk diikat."
Aku sangat setuju.

Masa rambut pendek dulu, aku potong layer supaya rambut tak nampak kembang,
so bila rambut panjang ni rambut tu jadi panjang tak sama,
maknanya ada yang panjang ada yang tak cukup panjang.
Jadi sangat bermasalah bila nak ikat rambut yang tak cukup panjang ni.
Terkeluar sana sini macam orang baru kalah judi.

Hehehe.

Tapi rambut panjang memang susah.
Panas.
Rambut asyik basah sebab berpeluh panas.
Tak cukup ketiak nak basah, rambut pun nak basah.
Maka hujung hari aku berbau masam sebab basah peluh.

Solusi? Potong rambut. Huhu
Tapi aku buang sikit je, tak buang sampai tahap rambut askar.
Sikit je, dalam seinci dua gitu.
Fikir balik macam alahai, sama jugak panasnya...
Rugi je potong.


Kalian pula?
Tak rimas ke rambut panjang?
Nak jaga lagi, nak basuh lagi.
Belum cerita nak buat rawatan ke, trim ke, rebonding ke.
Long hair is hard work.
Tapi aku suka.

Kalian suka ke lelaki ikat rambut?

Friday, April 29, 2016

Music



music is always been a part of my life
like you breath air, I breath music
what my music has done for people and me
is I go and I sing
it makes me felt good
Music is a contribution to people
Music is a contribution to life

when i get something new
it changes everything
it changes my flow
it changes my style
endless possibility of styling
have your own unique flow

as I start diving myself in the music world
I started listening to the records
to the arrangement
to the harmony
as you're listening
you're learning

the way that I shake my voice has change
the that I approach a songs has change
you have to have a thing that make people think
you're singing is fantastic!
but if you dont make music when they cant feel it
you'll lose 'em
they dont feel
there's nothing there